Sunday, January 01, 2012

Happy New Year??

Saban tahun kita lihat seluruh dunia menyambut tahun baru dengan meriah. Dan saban tahun juga aku berfikir apa sebenarnya yang semua orang rayakan? Entahlah maybe masing2 ada reason reason tertentu, Tapi bagi aku 1hb Januari tak ada apa apa yang lain pun, lain lah kalau dia kawin pada 1 Jan so aku boleh faham lah kenapa dia celebrate atau dia menang nombor ekor semalam atau ada apa apa lah yang melibatkan diri masing masing. Yang peliknya sambutan tu tak melibatkan siapa atau pun sesuatu perkara yang patut di sambut meriah sehinggakan beribu ribu ringgit malah boleh mencapai jutaan ringgit(Seluruh dunia) dibelanjakan pada 1 hb Jan hanya dengan membakar bunga api.

Kalau kita tengok di TV pula, berita berita tentang sambutan tahun baru ini seolah olah ia sesuatu perayaan yang penting. Pemimpin pemimpin kerajaan pun sanggup bersekang mata hanya untuk countdown 10 saat terakhir.

Pakcik, makcik.. datuk nenek ..ibu ibu..bapa bapa.. adik abang .. adik kakak.. sanggup meredah kesesakan demi untuk menyambut kedatangan tahun baru sedangkan bila menempuh kesesakan untuk pergi ke pejabat atau pulang ke kampung tentu sumpah seranah akan keluar dari mulut. Pelik ..pelik..

Dan seperti biasa keesokan harinya kita akan dengar berita berita tentang orang mabuklah, kena tangkap basah lah.. parti liar lah dan macam macam lagi cerita negatif akibat dari sambutan tahun baru ini. Padahal hari sebelumnya media media juga yang siap menyeru lagi supaya orang ramai  keluar menyambut tahun baru di tempat tempat sambutan yang semestinya diluluskan oleh pihak berkuasa. Dan selepas setahun, perkara yang sama juga yang akan berulang. Pelik.. pelik..

Tahukah anda.. pada 1 hb Januari setiap tahun, matahari yg sama juga terbit dari sebelah timur, bulan yg sama jugak yang muncul di kala malam, langit yg sama jugak yang memayungi bumi...ia hanyalah hari hari yang biasa.. ia hanyalah persoalan masa dan waktu. Dan ingatlah kita hanya diberikan 5 masa ; Masa muda sebelum tua, masa sihat sebelum sakit, masa senang sebelum susah, masa lapang sebelum sibuk dan masa hidup sebelum didatangi ajal.

Wallahualam

Aku nak share satu video dari youtube. Dalam beratus ratus video yang di upload di youtube mengenai New Year, yang ni menarik perhatian aku, mungkin sebab kecomelan dia, kalau tak pun, sebab pelat dia.. 




No comments: