Friday, December 23, 2011

SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM - SBPA

Mulai tahun hadapan, insyaallah Penjawat Awam (PA) akan menikmati gaji baru berdasarkan SBPA ini. Ada yang tersenyum lebar dan tak kurang juga yang tidak berpuas hati. Walaupun SPBA ini merangkumi semua aspek namun seperti biasa soal gajilah yang menjadi tumpuan para PA. (Anda boleh membaca feedback2 dari PA tentang hal ini di sini : http://cuepacs.blogspot.com)

Kalau diperhatikan, tidak ramai yang membicarakan tentang tanggungjawab masing masing, usaha usaha mempertingkat prestasi semuanya hanya berkisar dengan kenaikan gaji semata. Bila dibahagian gaji kebanyakkannya mahu dinaikkan lebih, apabila berbicara mengenai penilaian prestasi pula kebanyakkannya mahu menurunkan percentage nilai prestasi.Walaubagaimanapun komen komen di blog CUEPACS tidaklah menggambarkan komen semua PA di Malaysia. Ada yang mengambil langkah terima dan diam asalkan tidak menggugat periuk nasi mereka.

Pihak JPA juga perlu melakukan perubahan ini secara adil dan jelas. JPA perlu memikirkan kaedah terbaik bagi melaksanakan proses penilaian prestasi agar ia adil dan telus. Harapnya JPA tidak membuat perubahan ini sekadar menjadi kuda politik dari mana mana pihak. JPA harus mempunyai objektif yang jelas iaitu mempertingkatkan mutu perkhidmatan awam.

Perkara lain yang perlu difikirkan adalah bagaimana phak JPA dapat menarik minat mereka yang sedang berkhidmat dengan sektor swasta dapat diserapkan ke sektor perkhidmatan awam. Jika ini dapat dilakukan, setidak-tidaknya ada yang boleh membawa masuk budaya kerja yang baik ke sektor perkhidmatan awam. Jika dilihat kebanyakan penjawat awam berada di sektor perkhidmatan awam sejak dari awal di mana kita sedar sewaktu masa dahulu budaya kerja di sektor awam kurang produktif dan efisyen jika dibandingkan dengan sektor swasta. Ini menyukarkan proses  perubahan budaya kerja yang lebih baik kerana mereka sudah terbiasa dengan budaya kerja yang lama. Jika dapat diserapkan sekurang kurangnya dari tahap pengurus di sektor swasta ke dalam perkhidmatan awam setidak tidaknya ia akan dapat membantu JPA melaksanakan misi perubahan ini.

Apapun jika kita semua sedar agar tanggungjawab yang diberikan, itu adalah yang terbaik. Melaksanakan tugas yang diamanahkan adalah satu kewajiban. Imbuhan yang sebenarnya ketentuan tuhan akan tetap datang. Nilai RM 100 anda mungkin tidak sama dengan nilai RM 100 orang lain. Fikirkan...

No comments: