Wednesday, December 21, 2011

Antara Hasan Ali,Anwar Ibrahim dan SMM

Minggu ini senario politik Malaysia berkisar kepada 3 kisah utama. Kisah Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang berdemo mempertikaikan kepimpinan DS Najib diikuti dengan kisah Tun M mencabar DS Anwar bersumpah tentang isu IMF dan kisah Dr Hasan Ali yang tak puas hati dengan PAS. Aku tak kisah sangat pun dengan 3 perkara ini, cuma sekadar dengar dan lihat. Sedar tak sedar PRU 13 makin menghampiri, kita dapat lihat penggal yang akan berakhir ini penuh dengan kesibukan para pemimpin negara bermain dengan politik.

Penggal yang lalu takdir tuhan seolah olah memberikan kemenangan kepada semua parti parti utama. UMNO/BN dapat memerintah Malaysia secara keseluruhan, kelantan dan Kedah diberi kepada PAS, DAP diberikan Pulau Pinang, PKR pula dapat menerajui Selangor, Pakatan Rakyat (DAP/PAS/PKR) pula bersama sama menerajui Perak. Tuhan seolah olah memberi peluang kepada rakyat Malaysia untuk melihat dan menilai  sendiri bagaimana mereka mereka ini apabila sudah diberikan kuasa. Terpulanglah kepada kita semua dari sudut manakah kita menilai kejayaan mereka mereka ini. Yang pastinya tidak ada satupun yang dapat melaksanakan Islam seperti yang dituntut oleh si Dia Yang Maha Berkuasa.

Bila dikatakan melaksanakan Islam, mungkin yang terbayang di fikiran biasanya adalah hudud. Namun sebenarnya ia hanyalah sebahagian kecil yang aku maksudkan. Sistem riba yang jelas menguasai sistem ekonomi kita, sistem sosial yang penuh kepincangan, sistem pendidikan yang semakin menjauhkan generasi kita dari landasan, amat jarang disentuh oleh pemimpin pemimpin negara yang beragama Islam.

Apakah sebenarnya puncanya? Dimanakah silapnya? Bagi aku jawapannya jelas, sistem utama yang memincangkan sub sistem sub sistem   ini adalah sistem pemerintahan yang diamalkan.

Wallahualam.




No comments: