Friday, August 29, 2008

Merdekakah kita?

31 hb Ogos ini, rakyat malaysia akan menyambut sambutan Hari Kemerdekaan ke-51. Namun persoalannya adakah kita benar benar "Merdeka"? Atau kita sebenarnya masih dibelenggu oleh satu sistem yang hanya menampakkan kita sebagai seorang yang merdeka di permukaan.

Adakah kemerdekaan hanya satu perayaan yang diraikan dengan mengibarkan bendera dan berarak di dataran Merdeka? Sudah tentu jawapannya tidak. Apakah pengertian Merdeka itu sebenarnya? Ada yang memberi jawapan; Merdeka itu kita bebas dari penjajahan. Apakah pula makna penjajahan? Adakah penjajahan itu hanya dengan hadirnya secara fizikal negara asing ke dalam sempadan negara kita?

Pada pendapat saya, jika Malaysia menafsir negara ini sebagai Negara Islam, tidak boleh dikatakan negara ini merdeka, selagi kita tidak dapat mengimplimentasi syariat Islam dalam negara kita. Sebagai sebuah negara yang sekular sekali pun, kita masih tidak merdeka kerana kebanyakan rakyat dan pemerintah, masih terikat atau terjajah minda dan idealogi. Keputusan keputusan atau dasar dasar kerajaan masih terikat dengan idealogi idealogi penjajah. Ekonomi negara juga masih terjajah dengan negara lain. Sebagai contoh, kejatuhan nilai dollar US boleh menggugat ekonomi negara ini.

Apa juga pendapat kita tentang merdeka, marilah sama sama kita berusaha memerdekakan pemikiran kita dan seterusnya memerdekakan masyarakat disekeliling kita dan memerdekakan negara kita dalam erti kata merdeka yang sebenar.

3 comments:

dark am said...

kita tiap tahun sambut merdeka..
seronok apa sambut merdeka..
jalan jem..
anak hilang dara ramai..
kondom bersepah..

seronok sungguh sambut merdeka..
tak payah solat..
tak payah puasa..
merdeka...

hehehehehe... semoga orang yang sambut merdeka sangat tuu paham yg kamu tu barua penjajah je..

jadi merdeka lah dengan sebenar-benar merdeka... menjadi seorang mukmin sejati...

pakupakis87 said...

bila hiburan menjadi raja....
rosak akhlak kerana nak tunjuk terer...
hidup merdeka pun macam neraka....

insaflah wahai saudara ku semua...sama2 kita tgkatkan iman dan taqwa....

semoga islam menjadi pegangan...
salam perkenalan buat para blogger...

md saidi md ibrahim said...

sia-sia perjuangan orang dahulu...
biar mati anak jangan mati adab...

sekarg sudah terbalik....

ana pun dah naik pening...

apa yang duk ada dalam pikiran org islam kita ni...