Friday, May 26, 2006

Tariff Elektrik : Antara TNB dan LLN

Pasti semua orang dah tahu tentang kenaikan tariff elektrik bermula Jun 2006 ni. Nak melenting? Tak payahlah, buat penat melenting je, takkan jadi apa pun, naik tetap naik. Pernahkah bila sesuatu perkara terutama bab duit ini, bila kerajaan setuju naikkan kemudian rakyat semua tak setuju, mereka turunkan semula? Tak pernahkan? So buat apa nak melenting. Jadi je la pak turut. Sebenarnya nak tahu kenapa jadi camtu? Sebab, pilihanraya akan datang kita masih pangkah mereka. "Rakyat Malaysia Mudah Lupa".

Cerita pasal TNB adalah salah satu contoh yang idea kapitalis juga wujud dalam kerajaan kita. Adakah saudara masih ingat kepada LLN - Lembaga Letrik Negara. Apa perbezaan besar antara TNB dengan LLN. Mudah. TNB sebuah syarikat korporat yang mesti mempunyai keuntungan. Bezanya dengan LLN adalah lembaga di bawah kerajaan yang menyediakan tenaga elektrik kepada rakyat tanpa perlu memikirkan keuntungan. So bila TNB tak untung dia naikkan tariff, tapi kalau LLN mungkin menaikkan tariff bila dia tak dapat cover kos. Contoh mudah, saya beli baju dengan harga RM10. Untuk untung saya akan jual RM 12. Tapi untuk cover kos saya jual dengan harga RM 10. Fahamkan? tak faham sendiri mau ingatlah. TNB kena buat untung. Sebab dia memang syarikat korporat. Buat apa buat bisnes kalau tak untung kan?

Kadar baru untuk yang biasa bil elektriknya RM60-70 akan naik sekitar RM2-3. Macam kecilkan. Itu bil elektrik rumah kita. Belum kira bil elektrik kilang beras, kilang ais, kilang gula, stesen minyak, pasaraya, yang akan mengalami kenaikan hingga lebih dari 12%. Bila kos kilang2 tu bertambah bermaksud kos produk2 kilang tersebut pun bertambah dan secara automatik harga jualan bertambah. So secara tak langsung akan kena pada kita semula. Harga beras,gula, ais, minyak dan sebagainya akan naik.

Dengan ini, saya mengucapkan tahniah kepada rakyat Malaysia yang sentiasa menyokong kerajaan BN walau apa pun mereka buat. Lihatlah hasilnya. Kita akan dapat membantu syarikat korporat seperti TNB terus berjaya walaupun kita terpaksa berkorban RM 3 untuk setiap bulan.

1 comment:

Shahrul Azmi said...

wait till there's not enough food for the poor to live on... that is the time when fathers will run amok all over KL and kill those bartards... but before that the normal citizen will still support BN..