Friday, December 15, 2006

Tol Tol Tol....

Tol naik lagi, pada pendapat aku 3/4 yang menggunakan kereta di KL terutamanya, pasti mengeluh mendengar berita ini kan. Aku sememangnya akan merasa kesannya sebab aku pengguna KESAS yang naik 50% dan LDP yang naik 60%, Dulu RM1.50 Kini RM2.20(KESAS) dan Dulu RM1.00 Kini RM1.60(LDP).

Siapa agaknya nak dipersalahkan? Bagi aku yang patut dipersalahkan adalah kita sendiri. Sebabnya? Rata-rata rakyat Malaysia memilih siapa utk memimpin negara? Sudah tentu BN, kalau tak takkan depa yang memerintah. Dan siapa yang meluluskan kenaikan ni? Sudah tentu pemerintah. So jangan dok melatah tak tentu pasal la.. Sendiri mau ingat..

Beberapa perkara yang perlu kita fikir dan renungkan:
  1. Apa tujuan lebuhraya di bina? Adakah tujuannya untuk kemudahan rakyat keseluruhannya atau untuk segelintir rakyat sahaja?
  2. Kenapa lebuhraya tidak dibina oleh kerajaan? Kenapa harus ia di miliki oleh Syarikat Swasta? Di mana Syarikat Swasta sudah tentu servisnya berasaskan keuntungan, manakala jika kerajaan ia cukup dengan "balik modal".
  3. Kenapa isu perbandingan kadar tol di negara asing dibandingkan secara sempit. kenapa tidak dibandingkan secara menyeluruh merangkumi dengan cukai jalan, cukai kereta, harga minyak, "Standard of Living", dan kemudahan pengangkutan awam di negara negara yang dibandingkan itu?
  4. Siapa pemilik Syarikat2 pemegang konsesi lebuhraya2 di Malaysia. Kot kot ada hubungan langsung atau tak langsung dengan pemerintah-pemerintah yang dipilih bukan terpilih.
  5. Adakah apa yang berlaku ini adalah kesan daripada kedudukan selesa kerajaan yang dipilih ini untuk terus dipilih oleh rakyat pada pilihanraya akan datang. Jadi mereka ini sesuka hati mengambil keputusan.
  6. Adakah ini berlaku adalah kesan daripada Sistem kapitalisme dan Sekularisme yang ditanam dalam Pemikiran Pemimpin dan Rakyat Malaysia.
  7. Adakah ini berlaku kerana kita rakyat Malaysia yang pemimpinnya terdiri daripada majoriti umat islam dan rakyat yang juga majoriti beragama Islam. Sudah tidak melihat aspek penyelesaian masalah mengikut landasan yang telah ditetapkan Allah.

Semoga kita semua dapat bermuhasabah tentang apa yang berlaku kepada kita dengan lebih mendalam. Bukan hanya menuding jari kepada satu golongan sahaja. Wallahualam.

Friday, December 08, 2006

Pemikiran Islam

Agak lama aku tidak menulis di wacana ini. Bukan kerana tidak ada isu yang nak dikupas, tapi kerana terlalu banyak isu untuk dikupas sehinggakan aku sendiri tenggelam dalam mencari kaedah terbaik menangani semua isu isu.

Dalam mencari, akhirnya aku bertemu dengan Hizbut Tahrir. Satu kumpulan yang boleh dikatakan mempunyai Cara Pemikiran Islam yang aku cari. Sebanrnya Hizbu Tahrir adalah lebih dari itu, tak mampu untuk aku terangkan dalam wacana ini. Untuk Maklumat lanjut sila ke http://www.mykhilafah.com/sautun_nahdhah/index.htm .

Umat Islam secara amnya percaya wujudnya Yang Maha Mencipta. Namun begitu tidak ramai yang merujuk kepadaNya jika wujud permasalahan dalam kehidupan. Bagi kebanyakan umat Islam sekarang akan merujuk kepada Yang Maha Pecipta apabila masalah tersebut berkaitan dengan penyembahan. Cthnya bila nak dirikan solat nak puasa, nak tunaikan haji, tidak jika masalah itu mengenai gejala sosial, persengketaan antara manusia dan sbg nya. Sedangkan kita percaya Dia yang mencipta manusia dan seluruh alam ini, maka tentulah kita dapat menyelesaikan apa juga masalah yang wujud dalam kehidupan ini dengan kaedah yang telah di ajar melalui Al Quran dan Sunnah. Satu contoh yang amat mudah difahami :

Antara kereta BMW dan Perodua Kancil, kita tahu BMW mempunya engineer engineer yang hebat maka enginenya juga memang hebat. Tapi jika kita mempunyai sebuah kereta Kancil, dan apabila ianya mempunyai masalah rumit sehinggakan mekanik biasa tidak tahu untuk membaikinya, sudah tentu kita akan hantar ke Perodua untuk dibaiki. Kenapa? kerana Perodua yang buat Kereta Kancil tersebut bukan BMW. Maka kerana Perodua yang membuatnya pasti kita sedar yang lebih mengetahuinya adalah Perodua dan bukan BMW.

Begitu juga dengan kita. Kita tahu siapa pencipta kita. Maka siapa yang lebih tahu tentang permasalahan kita? Saudara tentu dapat menjawabnya.

Friday, September 22, 2006

PBB : Satu Sen Pun Tak Guna

Menyampah dan sakit hati bila berita tentang persidangan PBB baru baru ini. Banyak pemimpin dunia memberi ucapan yang membuak buak semangat keadilan dan keamanan. Kita semua tahu yang sememangnya tak akan ada apa apa hasil dari persidangan itu. Yang tetap angkuh dan takbur adalah Khinzir khinzir Amerika dan sekutu sekutunya. Dan yang akan dikitai satu persatu adalah negara negara Islam.

Kali ini aku nak tulis perkara yang agak serius. Bukan nak tunjuk pandai, cuma mengingatkan diri aku sendiri yang juga masih jahil dalam serba serbi. Mungkin pendapat aku akan dipandang radikal oleh kawan kawan yang membaca blog aku ini, namun inilah hakikatnya. Kepada pembaca yang beragama Islam. Dalam islam tidak ada banyak negara untuk kita. Negara Islam hanya satu. Umat Islam adalah senegara, tiada batas atau sempadan geografi. Kita harus dipimpin dan taat kepada seorang sahaja khalifah. Jawapan kepada penindasan ini cuma satu, Sistem Khalifah mesti dikembalikan. Kita tak perlu dengan semua idealogi ciptaan manusia yang memang serba kekurangan. Kita tak perlukan Sekularisme, Kapatilisme, Sosialisme, Komunisme, dan sebagainya. Kita tak perlukan Sistem Demokrasi yang dilaungkan sebagai Sistem yang bagus. Yang kita perlu cuma satu Idealogi Islamisme yang sememangnya dicipta oleh yang Maha Kuasa(Allah SWT). Kita hanya perlu kepada satu sistem, Sistem Khalifah yang juga dicipta Allah dan diajarkan kepada manusia melalui Nabi Muhammad SAW.

Kawan kawan semua, bermulalah dari sekarang. Buka kembali minda kita, imbas kembali sejarah kita. Sempena bulan Ramadhan ini marilah kita kuatkan semula pegangan kita. Semoga kita sempat merasai suasana hidup dalam Negara Islam yang sebenar-benarnya. Kalau ada masa layarilah http://www.mykhilafah.com . Banyak artikel-artikel yang mungkin dapat memberi kesedaran yang lebih mendalam. Insyaallah.

Kepada kawan kawan yang bukan beragama Islam, percayalah Orang Islam BUKAN pengganas. Dan Orang Islam juga BUKAN pengecut. Nabi Muhammmad kami BUKAN ganas seperti yang digambarkan oleh Pope Benedict. Kajilah sejarahnya, anda tentu akan memahaminya.

Yang baik datang dari Allah yang buruk datang dari diri saya sendiri.

Wallahualam

Monday, September 18, 2006

Mahathir,Paklah & Mahmoud Ahmadinejad

Aku terpanggil nak menulis kembali mengenai kisah Mahathir dan Paklah. Cuma kali ini aku nak selitkan Presiden Iran pula. Sebelum itu aku nak jawab comment dari orang yang tak menggelarnya "A Voice" yang mungkin malu dengan namanya sendiri atau malu dengan dirinya sendiri. Ataupun kalau kasar sikit "Another Coward Malay or Malaysian or person".

I am visiting just to find out what kind of blog this spiteful jerk writes. You see, kiddo. Whether you are pro-pak lah or pro-che det or pro-whatever, there is no depth and substantive issue in your analysis. Clearly you do not even understand the issues and totally lack any sense of objectivity. So typical melayu, taking a stand out of emotion and even vengence.


Sebenarnya aku menulis blog bertajuk "Che Det Vs Paklah" tu bukan untuk mengatakan sesapa yang salah sapa yang betul cuma untuk para pembaca berfikir tentang isu yang dibangkitkan oleh Che Det sendiri dan ditepis oleh Pak Lah sendiri. Sebenarnya aku sedikit pun tak heran dengan depa dua orang nih, memang tak guna satu sen pun. Sapa sapa yang menang dalam tu pun aku tak untung apa apa. Sebab aku ni bukannya sesapa pun, cuma rakyat biasa je yang kena tempias. Aku bagi komen tentang mereka sebab ia amat memalukan dan menjengkelkan bila orang tua, rakyat Malaysia No 1 plak tu bergaduh macam budak kecik. Nak kata kurang makan garam dah hidup lama dah. Mungkin la kot kurang makan garam tu yang sihat sampai ke tua tu. Apapun yang penting aku bukan Pro kedua duanya atau Pro sesapa, sebab belum ada seorang pemimpin yang betul betul aku segani di Malaysia ni. Bukan tak bagus cuma belum cukup bagus. Tapi berbanding dgn aku, memang diaorang lebih berjasa daripada aku ni.

Secara peribadi, kalau diikutkan aku suka dengan pemimpin Iran Mahmoud Ahmadinejad . Keberanian dan karismanya amat terserlah. Dia layak digelar negarawan Iran dan salah seorang pemimpin Islam yang boleh dicontohi.

Akhir kata, "Berani lah jika ingin berbicara tentang kebenaran". "Orang yang berkata-kata sesuatu disebalik topeng adalah mereka yang pengecut." "Orang yang tidak pandai adalah lebih baik dari orang yang bijak tapi pengecut". "Sebaik baik manusia ialah orang yang bijak dan berani serta berkata kata dengan kebenaran dan melakukannya kerana Allah SWT." Wallahualam.

Thursday, August 03, 2006

Pantau Blog?? - Pantau jgn tak pantau

Petikan dari Berita Harian 3/8/2006
Mesyuarat Kabinet semalam memberi tanggungjawab sepenuhnya kepada
Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi untuk mengawasi semua blog dalam internet
serta mengambil tindakan sewajarnya.

Menterinya, Datuk Seri Dr Lim Keng Yaik, berkata walaupun kerajaan tidak akan menyekat atau menapis kandungan internet seperti dijanjikan ketika penubuhan Koridor Raya Multimedia (MSC), pemilik blog atau penulisnya yang melanggar undang-undang boleh dikenakan tindakan.


"Mana-mana penulis blog sama ada bergelar Datuk atau tiada Datuk, akan diheret ke mahkamah jika melanggar undang-undang. Kita boleh ambil tindakan mengikut undang-undang jenayah, Akta Hasutan atau apa saja,” katanya ketika ditemui selepas menghadiri mesyuarat Kabinet di sini.

Inilah demokrasi kat Malaysia, sampaikan blog pun depa nak pantau. Kalau benda yang ditulis dalam blog tu tak betul, buat apa nak gelabah. Kalau jumpa blog yang tak betul, balas sahaja dengan komen dengan hujah hujah yang bernas.

Agaknya kementerian dah tak ada kerja lain nak suruh pegawai kerajaan pantau semua blog dalam internet ni. Bukankah lagi baik suruh pegawai-pegawai kerajaan pi pantau kawasan mana yang masih lemah infastruktur internet. Atau sememangnya nak biar mereka ni tak ada internet supaya tak boleh baca blog.

Tak salah aku beberapa minggu yang lepas Pak Lah ada cakap dia tak heran dengan blog blog kat internet sebab bila depa baca blog tu depa check dulu dengan media media cetak untuk pengesahan. Pak Lah pun tak kalut hangpa pula yang lebih.

Untuk penulis penulis blog, terus la tulis. Jangan dok berhenti. Dah la depa tutup mulut kita, sekarang depa nak potong jari kita pula. Lagipun sapa lah kita, orang nak masuk baca blog kita. Kita pun tak paksa suruh orang masuk baca blog kitakan? Lain lah media cetak yang diluluskan kerajaan tu kan??

Tuesday, August 01, 2006

Che Det VS Pak Lah

Agak lama aku tak meluahkan isi hati melalui wacana ini. Mungkin kerana kesibukan harian mencari nafkah buat keluarga didalam negara yang sentiasa menagih wang untuk membenarkan rakyatnya hidup di dalamnya. Namun saban hari melihat membaca dan mendengar berita mengenai perbalahan antara Che Det dan Pak Lah membuatkan saya terpanggil untuk memberi pendapat mengenai isu ini.

Aku bukan rakyat yang mudah lupa. Aku bukan dari golongan yang dilabelkan oleh Che Det "Melayu Mudah Lupa". Aku tak lupa apa yang pernah Che Det buat tak kira samaada yang baik dan yang tak baik. Yang paling aku tak lupa tentang yang tak baik yang banyak dibongkarkan ketika kes pemecatan Dato Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1998. Bagi aku apa yang dia buat sekarang tidak akan membuatkan aku membuta tuli menyokong beliau yang amat licik mempergunakan rakyat Malaysia yang mudah lupa. Ada perkara yang para pembaca semua perlu fikirkan tentang isu ini.

Pertama, kalau benar pun Pak Lah memang tak berguna, pengecut dan umpama lembu dicucuk hidung, kita harus ingat berdirinya Pak lah sebagai PM adalah kerana Che Det. Che Det lah yang mengangkat beliau. Che Detlah yang mencantas Anwar dan meletakkan Pak Lah sebagai penggantinya. Adakah kerana dia yakin yang dia mampu mencucuk hidung Pak Lah ketika dia sudah turun takhta, membuatkan dia memilih Pak lah sebagai penggantinya? Tapi akhirnya dia tidak berjaya memasang tali di hidung PakLah membuatkan dia memukul canangnya? Fikirkan?

Kedua, adakah benar isu pembatalan Jambatan Indah itu benar benar menjatuhkan maruah negara seperti yang dicanang oleh Che Det? Atau pembatalan tersebut merugikan kroni kroninya yang membantu memenuhkan koceknya? Kalau pun benar ia melibatkan maruah. Kenapa projek tersebut sudah dijalankan sedangkan masih banyak isu berkaitan yang belum diselesaikan?

Ketiga, kes nya disembur dengan gas/serbuk pemedih mata di Kelantan. Bukankah Che det terkenal dengan kelicikannya berlakon untuk menarik rakyat Malaysia yang mudah lupa untuk bersimpati dengannya? Adakah anda semua pasti insiden tersebut sememangnya sabotaj terhadap Che Det dan bukan Che Det mengsabotaj dirinya sendiri untuk mendapatkan liputan tentang dirinya? fikirkan..

Masih banyak lagi perkara yang anda boleh fikirkan sebelum anda dapat menerima semula kehadiran Che Det sebagai wira negara. Aku harap kita tidak akan berada dalam golongan "Melayu Mudah Lupa" atau "Rakyat malaysia mudah lupa", agar maruah diri kita tidak mudah diperkotak katik oleh manusia yang mempunyai agenda tersendiri. Berfikirlah secara bijak. Pekalah terhadap persekitaran. Beriktibarlah dengan sejarah.

Friday, May 26, 2006

Tariff Elektrik : Antara TNB dan LLN

Pasti semua orang dah tahu tentang kenaikan tariff elektrik bermula Jun 2006 ni. Nak melenting? Tak payahlah, buat penat melenting je, takkan jadi apa pun, naik tetap naik. Pernahkah bila sesuatu perkara terutama bab duit ini, bila kerajaan setuju naikkan kemudian rakyat semua tak setuju, mereka turunkan semula? Tak pernahkan? So buat apa nak melenting. Jadi je la pak turut. Sebenarnya nak tahu kenapa jadi camtu? Sebab, pilihanraya akan datang kita masih pangkah mereka. "Rakyat Malaysia Mudah Lupa".

Cerita pasal TNB adalah salah satu contoh yang idea kapitalis juga wujud dalam kerajaan kita. Adakah saudara masih ingat kepada LLN - Lembaga Letrik Negara. Apa perbezaan besar antara TNB dengan LLN. Mudah. TNB sebuah syarikat korporat yang mesti mempunyai keuntungan. Bezanya dengan LLN adalah lembaga di bawah kerajaan yang menyediakan tenaga elektrik kepada rakyat tanpa perlu memikirkan keuntungan. So bila TNB tak untung dia naikkan tariff, tapi kalau LLN mungkin menaikkan tariff bila dia tak dapat cover kos. Contoh mudah, saya beli baju dengan harga RM10. Untuk untung saya akan jual RM 12. Tapi untuk cover kos saya jual dengan harga RM 10. Fahamkan? tak faham sendiri mau ingatlah. TNB kena buat untung. Sebab dia memang syarikat korporat. Buat apa buat bisnes kalau tak untung kan?

Kadar baru untuk yang biasa bil elektriknya RM60-70 akan naik sekitar RM2-3. Macam kecilkan. Itu bil elektrik rumah kita. Belum kira bil elektrik kilang beras, kilang ais, kilang gula, stesen minyak, pasaraya, yang akan mengalami kenaikan hingga lebih dari 12%. Bila kos kilang2 tu bertambah bermaksud kos produk2 kilang tersebut pun bertambah dan secara automatik harga jualan bertambah. So secara tak langsung akan kena pada kita semula. Harga beras,gula, ais, minyak dan sebagainya akan naik.

Dengan ini, saya mengucapkan tahniah kepada rakyat Malaysia yang sentiasa menyokong kerajaan BN walau apa pun mereka buat. Lihatlah hasilnya. Kita akan dapat membantu syarikat korporat seperti TNB terus berjaya walaupun kita terpaksa berkorban RM 3 untuk setiap bulan.

Tuesday, May 23, 2006

Antara Khalifah Islam dengan Pope

Siapa agaknya pemimpin teratas agama Islam? Tidakkah sahabat-sahabat seislam semua terfikir akan hal ini? Sedangkan penganut kristian boleh berbangga dengan Pope yang menjadi pemimpin atau ulama tertinggi agama mereka. Kalau anda tak percaya anda boleh tanya mana mana penganut kristian yang anda kenali, sudah tentu mereka akan berbangga dengan Pope mereka ini. Cukup kita lihat kematian Pope John Paul pada tahun 2005 yang lepas. Bagaimana mereka semua menunjukkan kesedihan dan penghormatan kepada Pope mereka sehinggakan banyak rencana khas tentang Pope dihasilkan yang boleh kita lihat di saluran saluran TV rumah kita.

Sebenarnya kita memerlukan seseorang untuk memimpin dan menjadi rujukan utama mengenai hal ehwal agama kita. Kalau kita kata ada Ustaz atau Tuan Guru yang berhampiran, penganut kristian pun ada Paderi di gereja gereja mereka. Tapi siapa pulak rujukan kepada ustaz dan tuan guru kita. Kita akan jawab AlQuran dan Hadis. Penganut Kristian akan boleh jawab ketua paderi yang berada di setiap Region hinggalah akhirnya sampai ke tahap Pope yang menjadi Pemimpin utama di dunia dan mereka juga mempunyai kitab suci mereka dan gospel gospel sebagai rujukan. Kita nampak kesatuan mereka. Kita tak nampak kesatuan kita dalam Islam. OIC? anda sendiri boleh nilaikan keberkesanannya.

Kalau kita lihat Zaman kegemilangan Islam adalah semasa zaman pemerintahan berkhalifah. Konsep khalifah adalah hampir sama dengan konsep Pope malah lebih hebat lagi kerana ia merangkumi semua aspek termasuk pentadbiran negara sedangkan konsep Pope hanya merangkumi aspek agama sahaja. Mengapa konsep khalifah merangkumi keseluruhan kehidupan manusia? Jawapan yang tepat dan mudah. Islam adalah lengkap, lengkap secara keseluruhannya.

Sebenarnya aku sendiri tidak nampak cara untuk merealisasinya. Mungkin sebab aku hanya insan kerdil yang pendapatnya tak siapa yang ambil kisah. Aku harap pemimpin tertinggi yang beragama ISLAM di bumi ini, dapat merealisasikannya. Bukan sekadar mengambil langkah "OHHHH.. I SEE" tanpa tiada tindakan yang membina.

Wallahua'lam.

Monday, May 22, 2006

Katakan Tidak Pada Interfaith Commission (IFC)

Mungkin masih ramai yang tak tahu tentang Isu IFC. Maklumlah, media media kita cuma sibuk dengan Pilihanraya Sarawak tak pun sibuk sebab Kelantan nak pakai matawang dia sendiri (Dinar Emas). Oleh itu aku insan kerdil ini, cuba untuk menghebahkan kepada pembaca blog aku tentang isu penting khas untuk rakyat Malaysia beragama Islam dan sayang pada ajaran islam ini.

IFC dalam bahasa melayunya "Suruhanjaya Antara Kepercayaan" ini ingin ditubuhkan untuk kononnya menjadi jambatan antara penganut agama agama di Malaysia mencari satu titik kesepakatan. Ironinya, penubuhannya ini hanya akan menyebabkan Islam yang menjadi Agama Rasmi Malaysia, semakin rapuh dan mudah diperkotak-katikkan. Badan ini juga berfungsi mirip sebuah mahkamah dan segala keputusannya adalah muktamad ke atas agama yang bersabit. IFC juga akan berfungsi seperti SUHAKAM yang menerima dan melayan aduan-aduan berkaitan dengan agama (termasuk aduan orang Islam terhadap agama Islam dan orang Islam).

Kalau kita semua peka, dengan pemikiran logik sudah memadai untuk kita, umat Islam khususnya akan menolak penubuhan Suruhanjaya yang aku yakin, juga dilaknati Allah SWT. Secara ringkasnya IFC ini akan dengan mudahnya menidakkan kuasa Mahkamah Syariah yang sememangnya sudah terhad kuasanya di Malaysia berbanding Mahkamah Sivil.

Di sini aku cuma petik sebahagian daripada tuntutan penaja IFC dalam memorandumnya :
  • Seseorang Muslim patut diberi hak untuk meninggalkan Islam walaupun agama Islam tidak membenarkannya;
  • Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan (dilihat dari aspek pelbagai dokumen antarabangsa mengenai hak asasi manusia dan hujah-hujah kes mahkamah di negara-negara bukan Islam) seharusnya diguna-pakai dalam menentukan hak seseorang Muslim memilih untuk murtad, dan bukannya undang-undang syarak;
  • Untuk memudahkan proses murtad Mahkamah Sivil dan bukannya Mahkamah Syariah yang seharusnya diberi kuasa menentukan hak seorang Muslim itu keluar dari agamanya;
  • Usaha yang diambil oleh Pihak Berkuasa Syariah Negeri memulihkan orang-orang yang bakal murtad dipertikaikan;
  • Istilah “Muslim” di bawah Undang-undang Enakmen Negeri terlalu luas walaupun didapati konsisten dengan undang-undang Syariah;
  • Seseorang itu tidak harus dianggap Muslim hanya disebabkan kedua ibubapanya Muslim atau beragama Islam atau dalam keadaan lain berdasarkan Undang-undang Syariah. Individu berkenaan sepatutnya membuat pilihan atas kehendaknya sendiri;
  • Agama seseorang Muslim itu tidak sepatutnya tercatat pada Kad Pengenalannya.

Kalau kita nilai tuntutan ini, kita tentu sudah dapat menilai apakah agenda sebenar penubuhan IFC. Tepuklah dada, Tanyalah Iman..

Untuk maklumat lanjut anda boleh melayari => http://www.geocities.com/bantah_ifc/ Semoga Allah terus mencucuri rahmat di bumi bertuah ini. Aminn.

Monday, April 24, 2006

Pahlawan Malaysia

Al fatihah kepada Allahyarham Tun Ghafar Baba yang kembali ke rahmatullah pada 23 April 2006 jam 730 pagi. Segala jasanya kepada seluruh rakyat Malaysia akan dikenang dan segala dosanya dengan rakyat Malaysia haruslah kita maafkan. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan mendapat tempat dikalangan orang orang yang beriman.

Kita sebagai rakyat Malaysia, tentu ada yang teringin mendapat pengiktirafan sebagai Pahlawan Negara. Agak agaknya apakah kriteria untuk menjadi pahlawan negara sehinggakan di akhir hayat nanti jasad kita akan disemadikan di Makam Pahlawan. Namun, elok juga kriteria itu tidak diperkatakan, kalau tak dah tentu pemimpin pemimpin negara akan buat kerja semata mata menepati kriteria supaya boleh di makamkan di Makam Pahlawan Masjid Negara.

Semoga pemimpin yang masih hidup akan terus memperjuangkan hak hak rakyat terbanyak dengan ikhlas dan jujur tanpa mengira pangkat dan darjat supaya mereka akan diangkat sebagai Pahlawan Negara walaupun tidak dimakamkan di Makam Pahlawan.

Thursday, April 13, 2006

Indahnya jambatan itu

Isu pembinaan jambatan indah baru menghubungkan Malaysia – Singapura berakhir sementara apabila Pak Lah mengumumkan bahawa projek tersebut akan dihentikan. Aku memang setuju ia dihentikan sebab tak guna mengikut kehendak Singapura yang mengada-ngada meminta itu ini dari kita sedangkan ia adalah kepentingan bersama. Bagi aku Singapura ini boleh dikatakan Israel Asia. Kerana tindak tanduknya saling tak tumpah dengan sikap negera haram (Israel). Mana tidaknya, sememangnya Singapura telah menjalin hubungan erat dengan Israel sejak awal dia keluar dari Malaysia lagi (History of Singapore, Discovery Channel). Umpama pepatah “bagi betis nak peha” memang secocok dengan Singapura, sudahlah diberi air dengan harga yang rendah dan bila kita nak runding untuk semak balik harga, macam macam alasan diberi.

Kenapa perkara begini boleh terjadi? Lemah sangat ke kerajaan Malaysia yang tak habis habis tunduk dengan anak derhakanya Singapura tu. Tentang isu air, kenapa teragak agak lagi nak naikkan harga, kenapa bila dengan rakyat sendiri bila nak naikkan satu satu harga tu, tiada kompromi lagi. Takut sangat ke kerajaan Malaysia dengan Singapura tu, kenapa perlu takut jika ingin mempertahankan hak sendiri. Setiap kali bajet tahunan berbilion billion peruntukan untuk pertahanan, tak cukup lagi kah untuk mempertahankan negara.

Projek jambatan pun satu hal. Kenapa sebelum mulakan projek tersebut, tak dapatkan kata putus dari Singapura. Macam tak pernah berurusan dengan Singapura yang putar alam tu. Sememangnya dia tunggu peluang je nak demand kat kita itu ini. Tak ada perancangan strategik langsung bila buat kerja. Main jalan je. Cuba baca keratan akhbar ini

Perdana Menteri berkata, Kabinet membincangkan projek itu pada mesyuarat mingguannya hari ini dan berpendapat sekiranya Malaysia meneruskan projek itu akan timbul implikasi dan komplikasi undang-undang yang perlu diselesaikan kelak.

``Masalah akan timbul apabila kita hendak potong tambak, laluan paip air dan laluan kereta api (yang sedia ada) kelak untuk disambungkan dengan jambatan yang baru. Masalah itu tidak akan selesai,'' katanya.


Utusan Malaysia 13 April 2006

Pelikkan? Macammana perkara perkara penting seperti ini tak di selesaikan dulu sebelum mulakan projek? Sekarang ini siapa yang tanggung kerugian? Rakyat lah yang tanggung Pak Lah oiii.. Dah berapa juta dah habis dalam projek tersebut, lepas tu nak bayar lagi RM 100 juta kat Gerbang Perdana Sdn Bhd. Semua tu pakai duit siapa? Duit rakyat lah siapa lagi?

Aku sebagai rakyat Malaysia menuntut pihak kerajaan Malaysia menjelaskan dengan terperinci, kronologi Projek Jambatan Indah ini serta laporan kegagalan projek ini. Aku juga menuntut kerajaan Malaysia memohon maaf kepada rakyat Malaysia keseluruhannya.

Wednesday, April 05, 2006

Isu Pemakaian Tudung (Menutup Aurat)

Baru baru ini isu pemakaian tudung menjadi agak hangat apabila perkara itu dibangkitkan oleh seorang ahli parlimen yang beragama islam tentang kes anaknya dikatakan menjadi mangsa diskriminasi kerana tidak memakai tudung di sekolah. Kes lain seorang pelajar sekolah dipotong tudungnya kerana bentuknya tidak mengikut gars panduan pemakaian tudung di sekolah dan Polis mewajibkan anggota wanitanya memakai tudung ketika upacara rasmi.

Kenapa isu ini boleh menjadi begitu besar? Kalau yang membangkitkannya adalah orang bukan islam, aku masih boleh faham. Tapi masalahnya ia dibangkitkan oleh orang islam sendiri. Bukankan semua orang islam itu tahu menutup aurat itu hukumnya wajib. Dah memang termaktud dalam al Quran dengan jelas. Perkara ini lebih kurang makanan halal dan haram, dah tahu makan Babi tu haram. So takkan kalau anak kita makan babi kita nak mempertahankan yang babi tu boleh dimakan.

Tahniah pada pihak sekolah yang mewajibkan pemakaian tudung di sekolah bagi pelajar beragama islam. Sekurang kurangnya masih ada pihak yang mengambil berat hal hal sebegini, nak harapkan pemimpin yang beragama islam di parlimen... yang menentang adalah. Apa salahnya sekolah buat peraturan begitu. Dah lah sebagai mak bapak tak nak ajar anak ikut syarak, bila pihak sekolah nak didik, kita naik angin pulak.

Kepada pemimpin semua, jangan kerana nak jaga periuk nasi hukum hukum wajib ini dipandang remeh. Tak ada sesiapa yang kita boleh salahkan apabila negara tercinta ini ditimpa pelbagai bencana, tak kira bencana alam atau bencana ekonomi atau apa apa saja, kerana kesalahan itu harus diletakkan dikepala anda sendiri yang memandang remeh kekuasaan Allah.

Thursday, March 23, 2006

Duti Eksais Kereta import

Nampaknya kerajaan cuba amibl semula hati rakyat dengan menurunkan duti eksais terhadap kereta kereta import. Memang sudah dijangkakan perkara ini berlaku. Penurunan duti ini akan diumumkan selepas pengumuman kenaikan harga minyak. Nak tahu kenapa? Jawapannya mudah - "Melayu @ rakyat Malaysia mudah lupa". Tujuannya dengan pengumuman penurunan ini adalah untuk melupakan isu kenaikan harga minyak. Rakyat Malaysia memang biasalah, bila ada kenaikan, akan merungut dan bila ada penurunan, melompat kegirangan sehingga lupa isu kenaikan yang berlaku sebelumnya. Selain dari itu, mereka lupa untuk menganalisa adakah penurunan itu membantu untuk cover kos kenaikan sebelum ini???

Duti Eksais turun dari 5% - 75%. Kena ingat yang 5% itu untuk rakyat marhain dan 75% itu untuk golongan "atasan" termasuk kroni kroni orang yang tukang umum. Mana taknya, untuk kereta yang cc nya kurang 1800cc turun sebanyak 5%. Untuk kereta yang 3000cc keatas turun sehingga 75%. Kerajaan nak tolong siapa sebenarnya ni? Nak tolong orang bergaji RM2000 kebawah? Mampu ke orang bergaji kurang dari RM 2000 nak pakai kereta melebihi 3000cc? Takkan mampu punya. Yang mampu, tokey tokey balak, menteri menteri dan beberapa lagi manusia yang kaya kerana rasuah. Sudahlah mereka tak merasa kesan terhadap kenaikan harga minyak, dapat pulak durian runtuh bila kereta mewah yang diidamkan turun harga.

So jangan terlalu mudah melonjak girang dek kerana ada berita gembira. Berfikir dan analisa dulu berita gembira itu untuk anda atau anda tumpang gembira atas kesengsaraan anda sendiri.

Monday, March 13, 2006

Rakyat Malaysia Berani?

Demo pembantahan kenaikan minyak.
Adakah ini adalah salah satu cara menunjukkan keberanian? bagi aku ya? ini adalah satu permulaan, walaupun keberkesanannya masih belum menentu. Namun bagi aku ia tetap satu langkah permulaan untuk kita mempertahankan hak kita.


Thursday, March 09, 2006

Rakyat Malaysia Pengecut

Aku menulis ini kerana response satu artikel dari bismillah.net yang menyeru rakyat malaysia menukar kerajaan yang ada dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang. Artikel itu ditulis berdasarkan kenaikan harga minyak baru baru ini. Aku memang bersetuju dengan cadangan tersebut dan aku juga dah lama ingin melihat kerajaan baru sejak dari 2 penggal yang lepas.

Memang ada betulnya, menunggu Pilihanraya Umum(PRU) untuk memilih pemimpin kita nanti. Masalahnya nanti masa pilihanraya, rakyat malaysia ni ntah apa kenanya pun tak tau, Biasanya tahun PRU kerajaan kita buat benda yang memang best lah untuk rakyat, takdak kenaikan minyak, cukai turun dan sebagainya. Yang hairannya rakyat malaysia terus happy dan terus pilih kerajaan yang sama yang selama 4 tahun mencekik mereka sendiri. Dan rotation tu terus berlaku penggal demi penggal. Melayu mudah lupa atau lebih tepat lagi, Malaysian mudah lupa, atau sebenarnya Rakyat Malaysia Pengecut, tak berani berubah. Takut kalau tukar nanti, itu jadi ini jadi ekonomi tak stabil nanti, padahal bila tak tukar sama gak, itu jadi ini jadi jugak, ekonomi stabil sangat ke skrg nih??

Kebanyakan rakyat Malaysia nampak kepincangan yang berlaku dalam kerajaan sekarang, namun semua mengambil langkah selamat dengan hanya mengikut arus dengan alasan ingin kestabilan politik berterusan di Malaysia. Kita nampak ada masalah dengan Kementerian Kerja Raya yang diketuai oleh seorang menteri yang angkuh bila berkata kata. Kalau takdak masalah, masakan jejambat MRR2 tu begitu teruk sekali. Namun Pak Lah masih mengekalkannya. Begitu juga isu AP yang masih kabur, namun Menterinya juga turut dikekalkan. Kalau ketua takut berubah apalagi rakyat, "kepimpinan melalui teladan". Itu yang tak betul kalau ketua kita penakut, kita kena cari ketua yang berani. Tapi bukan berani membabi buta "Berani Kerana Benar".

So pada rakyat malaysia yang rasa terhina jika dipanggil pengecut. Jika anda ingin berubah, berubahlah. Berfikiran terbuka dan bertindaklah.

Wednesday, March 08, 2006

Sejarah Hitam Umat Islam

3 Mac 1924 merupakan titik hitam di dalam sejarah umat Islam yang tidak harus dilupakan oleh kaum Muslimin. Pada tarikh inilah umat Islam secara rasmi telah kehilangan perisai dan tonggak tempat mereka berlindung - Khilafah Islamiyyah. Khalifah yang terakhir, Sultan Abdul Majid telah diusir meninggalkan pusat pentadbiran Daulah Khilafah di Turki pada subuh hari tersebut hasil daripada persidangan Majlis Nasional yang diketuai oleh La’natullah Mustafa Kamal melalui konspirasi jahat kafir Barat. Konspirasi ini dapat dilihat dengan jelas daripada ungkapan Menteri Luar Inggeris, Lord Curzon berikutan runtuhnya Daulah Khilafah; “Persoalan utamanya adalah bahawa Turki telah dihancurkan dan tidak akan bangkit lagi, kerana kita telah menghancurkan kekuatan spiritual mereka, iaitu Khilafah dan Islam”.
     Pada hakikatnya, keruntuhan Daulah Khilafah bukanlah sesuatu yang berlaku secara kebetulan. Pertentangan antara dua peradaban ini (Islam dan Kufur) telah pun berlaku sejak awal Rasulullah diangkat sebagai Rasul lagi. Daulah Khilafah yang dirobohkan ini merupakan kesinambungan Negara Islam yang didirikan oleh Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam di Madinah selepas berlakunya peristiwa Hijrah. Khalifah Abu Bakar As Siddiq merupakan orang pertama yang memulakan diari Negara Khilafah diikuti oleh Khalifah ‘Umar Al Khattab, Khalifah Osman bin ‘Affan dan Khalifah Ali bin Abu Talib di mana zaman pemerintahan mereka dikenali juga sebagai era Khilafah Rasyidah. Selepas itu kekhilafah diteruskan oleh Bani Umaiyyah diikuti kekhilafahan Bani Abbasiyah dan terakhir, kekhilafahan Bani Uthmaniyyah yang semuanya berlarutan lebih 1300 tahun. Benarlah sabda Nabi Sallallahu ‘alaihi wa Sallam sepertimana yang diriwayatkan oleh Muslim dari Abi Hazim yang berkata:
     “Aku telah mengikuti majlis Abu Hurairah selama lima tahun dan pernah aku mendengarnya menyampaikan hadits dari Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam yang bersabda: “Dahulu Bani Israil dipimpin dan dipelihara urusannya oleh para nabi. Setiap kali seseorang nabi wafat, digantikan oleh nabi yang lain. Sesungguhnya tidak akan ada nabi sesudahku. (Tetapi) nanti akan ada banyak khalifah.’ Para sahabat bertanya: ‘Apakah yang engkau perintahkan kepada kami?’ Baginda menjawab: ‘Penuhilah bai’at yang pertama dan yang pertama itu sahaja. Berikanlah kepada mereka hak mereka, kerana Allah nanti akan menuntut pertanggungjawaban dari mereka tentang rakyat yang dibebankan urusannya kepada mereka”
     Sepanjang tempoh tersebut Islam telah menjangkau dan meliputi 2/3 dunia (lihat rajah kawasan umat Islam pada abad ke 15) dari Timur ke Barat. Sehingga itu juga banyak kejayaan yang telah dicapai dan rahmat melimpah ke atas umat manusia sepertimana Firman Allah:
     “Dan tidak kami utuskan engkau (Muhammad) melainkan sebagai rahmat bagi sekelian alam” [TMQ al-Anbiya’ 21:107]
     Malapetaka ketiadaan Khilafah
     Kehinaan yang menimpa umat Islam secara bertali arus sehingga ke hari ini adalah merupakan kesan dari tiadanya kekuatan politik di dalam tubuh umat Islam – tiadanya sebuah kepimpinan umum umat Islam (Al-Khilafah) yang menerapkan hukum-hukum Islam di dalam Negara Islam dan menyebarkan Islam ke luar Negara melalui dakwah dan jihad. Malapetaka yang terus menerus menimpa kaum Muslimin merupakan rentetan dari tiadanya perlaksanaan ke atas perintah Allah secara menyeluruh. Dari firman Allah di atas, adalah merupakan suatu kepastian bahawa dengan terlaksananya hukum-hukum syara’ secara menyeluruh, alam ini pasti akan dipenuhi rahmat Allah.
     Namun apa yang kita perhatikan hari ini adalah perintah dan larangan Allah hanya tinggal sebagai tulisan-tulisan di dalam kitab sebagai rujukan akademik dan bukannya sesuatu yang diterapkan sebagai penyelesaian bagi masalah umat manusia. Rentetan dari itu, masalah gejala sosial, murtad, seks bebas, Aids, dadah dan sebagainya kini menjadi lumrah dan keluhan di bibir umat. Hakikatnya, penyelesaian bagi semua masalah-masalah ini telahpun dijelaskan oleh Allah dan RasulNya dengan penyelesaian yang hakiki. Apa yang perlu dilakukan adalah menerapkannya secara menyeluruh.
     Salah satu malapetaka yang cukup menyedihkan yang menimpa umat Islam akibat dari kelalaian umat dalam menerapkan hukum Allah secara menyeluruh adalah dari segi ekonomi. Lihat sahajalah di negeri-negeri umat Islam, hasil bumi mereka seperti petroleum, emas dan perak yang sepatutnya menjadi milik umat telah dimonopoli oleh kapitalis Barat dan juga menjadi milik peribadi penguasa mereka. Akibatnya, umat Islam hidup dengan penuh  kemiskinan dan menagih simpati di bumi sendiri. Di Iraq, sebagai contoh, akibat dari ketamakan Barat, 120,000 orang terbunuh di sepanjang 2003-2005, 5 juta kehilangan nyawa akibat embargo, 5000 kanak-kanak meninggal setiap bulan dan 100,000 meninggal akibat radiasi nuklear [Perang Iraq-AS, COMES: 2003].
     Dominasi ideologi kapitalis yang kufur pada hari bukan sahaja membawa pelbagai kesengsaraan kepada umat Islam, malah kepada lebih 60% umat manusia di dunia. Kemiskinan, kehinaan dan kesengsaraan termanifestasi di seluruh dunia. Di dalam dunia yang serba canggih ini, masih terdapat 1.214 billion orang miskin, 78% kanak-kanak kekurangan zat, 11 ribu kanak-kanak mati kelaparan setiap hari dan lebih dari 800 juta orang kelaparan di seluruh dunia di mana 70% di antara mereka adalah wanita dan anak-anak. [Shukor Rahman, World Food Program, New Staits of Malaysia Times, 2001]. Semua ini berlaku dalam keadaan 20% dari penduduk dunia menerima lebih dari 60% dari kekayaannya!!! [100 ways of seeing an unequal world – Bob Sutcliffe].
     Di Malaysia sendiri, individu terkaya di negara ini memiliki harta melebihi RM 11 bilion sedangkan pendapatan per kapita rakyatnya hanya sekitar RM 1700; malah masih ramai lagi rakyat termiskin yang tidak dapat menampung perbelanjaan keluarga mereka. Dengan kenaikan harga petrol sebanyak 30 sen baru-baru ini, sudah pasti bebanan rakyat akan bertambah dan bagi yang sudahpun berada di dalam keadaan yang sempit, mereka ini bagaikan sudah jatuh ditimpa tangga...
     Soalan yang pasti akan bermain di minda adalah kemanakah perginya segala kekayaan hasil bumi anugerah Allah yang menjadi milik umat Islam keseluruhannya? Kemanakah perginya kekayaan dari petroleum, gas, hasil balak dan lain-lain sumber asli yang begitu banyak dikurniakan Allah kepada kaum Muslimin?? Dalam dunia kapitalis hari ini, kekayaan yang sewajarnya menjadi milik umat, kini diraut oleh para kapitalis yang tidak pernah kenyang dari ketamakan mereka. Akibatnya merintihlah umat untuk mendapatkan bantuan perubatan, pendidikan dan keperluan asas kehidupannya kerana negara telah melepaskan tanggungjawab utamanya – menjaga urusan umat.
     Dalam aspek pendidikan pula, cengkaman ideologi kapitalisme yang berasaskan aqidah sekular secara langsung memainkan peranan besar dalam perkembangan kurikulum di semua negeri umat Islam. Barat mengetahui bahawa dengan mengawal pemikiran umat melalui pengaruh yang mendasar ke atas kurikulum pendidikan, arah tuju umat dapat dialihkan kepada apa yang mereka inginkan. Realiti, dan bukan wahyu dijadikan sebagai sumber pemikiran. Akibatnya, realitilah yang menentukan jalan pemikiran dan bukannya berfungsi sebagai objek pemikiran. Akhirnya, akan lahirlah manusia yang pragmatik dan liberal – manusia yang langsung tidak merasa perlu untuk kembali kepada perintah Allah dalam menentukan mana yang baik dan mana yang buruk. Hari ini, dengan dominasi sistem pendidikan Barat, pengajian ilmu dan tsaqafah Islam menjadi sekadar proses pemindahan ilmu untuk ’dipelajari’ bukan untuk diterapkan dan diamalkan. Akhirnya agama diambil hanya dalam konteks hubungan makhluk dengan Tuhannya sahaja (ibadahkhusus), tidak lebih dari itu. Akibatnya lahirlah masyarakat sekular yang memegang aqidah Islam namun tidak mengambil Islam sebagai penyelesai bagi masalah-masalah kehidupan mereka. Mereka hidup semata-mata ingin meraih dunia tanpa komitmen yang kuat terhadap Islam. Mereka merasa cukup selesa meletakkan Islam hanya sebagai isu peribadi tanpa kesedaran bahawa mereka sebenarnya bertanggungjawab menerapkannya.
     Malapetaka yang menimpa kaum Muslimin akibat dari tiadanya Islam dalam kehidupan juga dapat dilihat dalam aspek politik. Satu persatu negeri umat Islam dijajah secara ketenteraan; Iraq, Palestin dan Afghanistan merupakan contoh yang amat jelas. Manakala di negeri kafir umat Islam turut dibunuh dan dihina seperti di Thailand, Filiphina, Rusia serta Perancis. Di negeri-negeri lain, penguasa umat Islam tidak dapat memboloskan diri dari cengkaman negara ’super power’ AS seolah-olah akan berlaku bencana yang amat besar sekiranya telunjuknya tidak dipatuhi. Dalam keadaan ini, kaum kafir begitu bermaharajalela sehinggakan penghinaan ke atas Rasulullah melalui karikaturnya terus dipandang sepi oleh penguasa-penguasa umat Islam. Mereka (penguasa muslim) ini nampaknya sehingga hari ini tidak pernah mengambil pendirian yang tegas dalam menyelesaikan masalah tersebut. Dengan nada penuh kehinaan mereka hanya mampu menyeru kepada penyelesaian melalui dialog dan kompromi dengan kuffar, suatu yangmereka, kaum kafir, sambut dengan tangan terbuka. Dan pada waktu yang sama penguasa-penguasa ini menekan kebangkitan umat yang mahukan penyelesaian yang lebih tegas. Di manakah pendirian kita sebagai umat yang mulia?
     Gambaran pemikiran umat Islam hari ini
     Terdapat berbagai kelompok yang menyedari kegawatan permasalahan umat Islam kini. Namun usaha mereka masih belum dapat menyelesaikan masalah utama umat Islam malah menimbulkan banyak lagi masalah lain. Ini berlaku akibat dari kekeliruan mereka dalam menangani masalah tersebut. Kelompok yang ikhlas ini terlalu menumpukan tenaga mereka dalam menyelesaikan masalah cabang, namun, terlepas pandang masalah yang lebih mendasar. Contohnya, penyelesaian masalah murtad yang hangat suatu ketika dahulu. Dalam mempertahankan kedudukan mahkamah syariah mereka juga bertekad untuk mengekalkan perkara 121 Perlembagaan Persekutuan yang kononnya melindungi umat Islam padahal permasalahan yang lebih mendasar adalah kedudukan perlembagaan itu sendiri. Perlembagaan ini, pada hakikatnya tidak didasarkan kepada aqidah Islam dan merupakan ciptaan manusia sedangkan hak untuk membuat hukum itu hanya terletak di tangan Allah Subhanahu wa Ta’ala. Oleh itu, isu yang menjadi dasar permasalahan yang sepatutnyadiperhatikan adalah mengembalikan hukum Allah dalam aspek perundangan dan kenegaraan secara menyeluruh, bukannya berpuas hati dengan penyelesaian secara separuh-separuh.
     Selain itu, natijah daripada diterapkannya sistem pendidikan sekular telah menimbulkan berbagai pemikiran yang rosak di dalam umat. Akibat dari acuan kekufuran yang telah ditanam di dalam pemikiran umat oleh sistem ini, mereka memandang nasionalisme, patriotisme dan demokrasi kapitalisme sebagai pemikiran yang benar dan mendarah daging di dalam tubuh mereka sehingga tidak kelihatan lagi pemikiran lain di dalamnya, apatah lagi pemikiran Islam. Malah ada yang menganggap bahawa kembali kepada Islam itu hanya memberi makna kembali ke zaman silam yang mundur. Tidak kurang juga yang melihat Islam sebagai pemikiran yang tidak lengkap dan uzur sehingga ia perlu diselaraskan, atau diubah, sekiranya perlu, agar selaras dengan perkembangan geo-politik dan sosio-ekonomi dunia. Inilah realiti pemikiran kaum Muslimin hari ini akibat dari penerapan ideologi kufur di tengah-tengah umat.
     Kewajiban mendirikan Khilafah
     Pada saat ini umat Islam adalah bagaikan anak ayam yang kehilangan ibunya; kehinaan menimpa mereka di mana-mana. Mereka berusaha mencari kemuliaan dengan berbagai-bagai cara namun masih belum lagi menemuinya. Hakikatnya, inilah permasalahan ’hidup dan mati’ yang dihadapi oleh umat hari ini. Satu-satunya penyelesaian yang tuntas adalah dengan menegakkan semula Khilafah. Benar, menegakkan Khilafah bukanlah semudah mengatakannnya. Untuk meraih kejayaan ini, umat haruslah bersungguh-sungguh berusaha untuk mencapainya melalui pengkajian, pembinaan dan perjuangan yang tidak kenal lelah. Usaha keras untuk mengembalikan Islam sebagai ideologi yang mendominasi dunia ini bukan sahaja merupakan satu-satunya jalan yang harus ditempuh oleh kaum Muslimin, malah, ia merupakan kewajiban setiap muslim untuk melakukannya. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman;
     “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul dan pemimpin daripada kamu...” [TMQ an-Nisa’ 4:59]
     Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam juga bersabda yang bermaksud;     “Siapa saja yang mati tanpa tanpa ada baiat (kepada imam/khalifah) di pundaknya, maka matinya adalah mati jahiliah” [HR Muslim].
     Kedua-dua nas di atas menyatakan kewajiban setiap individu muslim untuk melantik (bai’at) pemimpin (Khalifah) yang akan menjaga urusan mereka. Namun kewajiban bai’at tersebut tidak akan terlaksana jika tidak ada orang yang hendak dibai’at. Oleh itu usaha untuk melantik atau mendirikan Khilafah itu sendiri menjadi pokok persoalan utama bagi memastikan tertegaknya Islam.
     Realiti musibah demi musibah yang menimpa umat pada hari ini juga menunjukkan bahawa tidak ada cara lain yang lebih utama untuk mengembalikan kemuliaan umat yang terbaik ini selain dengan mendirikan semula Khilafah ’ala minhaj annubuwwah. Sesungguhnya janji Allah dan Rasul dalam perkara ini adalah jelas sebagaimana yang dinyatakan di dalam hadis di bawah;
     “Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda: Masa kenabian itu ada di tengah-tengah kalian, adanya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia menghendaki untuk mengangkatnya. Selanjutnya adalah masa Khilafah yang mengikuti jejak kenabian (Khilafah ’ala minhaj an-nubuwwah), adanya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia menghendaki untuk mengangkatnya. Selanjutnya masa kerajaan yang menggigit (Mulkan ’Adhan), adanya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia menghendaki untuk mengangkatnya. Setelah itu, masa kerajaan yang menyombong (Mulkan Jabariyyan), adanya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia menghendaki untuk mengangkatnya. Selanjutnya adalah masa Khilafah yang mengikuti jejak kenabian (Khilafah ’ala minhaj an-nubuwwah). Kemudian beliau (Nabi) diam.” [HR Ahmad dan Baihaqi dari Nu├óman bin Basyir dari Hudzaifah]
     Jalan untuk mendirikan semula Khilafah
     Khilafah adalah bentuk sistem pemerintahan Islam seperti yang diamal dan dijalankan oleh Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam. Mendirikan Khilafah bukanlah usaha yang berbentuk individu, namun, ia merupakan usaha yang berbentuk jamaah. Bagi memastikan bahawa jamaah ini bergerak di atas jalan yang benar, ia haruslah memiliki fikrah (pemikiran) dan tariqah (jalan/kaedah) yang jelas dan benar. Dan kebenaran hanya dapat diperoleh dari nas yang kuat.
     Dengan kejelasan dan kebenaran fikrah dan tariqah ini, jamaah tersebut akan dapat bergerak memimpin umat menegakkan semula Khilafah. Pada masa yang sama, setiap individu muslim haruslah berusaha bersungguh-sungguh, bersama dengan jamaah ini ke arah mengembalikan kehidupan Islam. Ini sesuai dengan kaedah syara’ yang berbunyi;
     “Tidak sempurna sesuatu kewajiban melainkan dengannya maka ia menjadi wajib”
     Menerapkan Islam secara menyeluruh merupakan suatu kewajiban. Ini tidak akan dapat dijalankan sepenuhnya tanpa kekuasaan dan Khilafah Islam merupakan satu-satunya bentuk kekuasaan yang sah di sisi syara’. Kini Khilafah tidak wujud. Mewujudkan Khilafah menjadi suatu kewajiban dan tanpa jamaah, kewajiban ini tidak akan dapat dijalankan. Dan selagi jamaah ini masih belum berjaya menegakkan Khilafah, maka di atas setiap pundak kaum Muslimin ada kewajiban untuk bersama-sama jamaah ini menegakkan Islam. Jamaah ini haruslah berjuang dan beraktiviti sebagai sebuah parti politik, kerana aktiviti mendirikan negara, menguruskan negara dan menjaga urusan umat Islamadalah merupakan aktiviti politik. Syariat Islam tidak pula menetapkan bilangan jamaah yang harus ada bagi menjalankan aktiviti ini. Yang ditetapkan Islam adalah kewajiban mewujudkan jamaah untuk menyeru kepada Islam dan melakukan aktiviti amar ma’ruf dan nahi mungkar. Allah berfirman di dalam surah Al Imran ayat 104.
     “Dan hendaklah ada daripada kamu satu umat (jamaah); mereka menyeru kepada kebaikan mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah  perkara munkar dan mereka adalah orang-orang yang berjaya”  
  Wahai kaum muslimin,  
  Semenjak kejatuhan Daulah Khilafah pada 3hb Mac 1924, umat terus ditimpa musibah yang tidak putus-putus. Umat, meskipun berada dalam keadaan yang tertekan, terus berpecah-belah dan saling bertelagah. Namun keadaannya berbeza dengan kaum kuffar. Mereka bersatu mempertahankan Denmark ketika negara tersebut diancam dengan pemulauan. Kata-kata Presiden EU baru-baru ini mempertahankan pendirian Denmark untuk tidak meminta maaf kepada kaum Muslimin menghidupkan semula memori Perang Salib. Apakah peristiwa penghinaan ke atas Rasul, kezaliman Yahudi dan pencerobohan mereka ke atas Qiblah-alawwal, penghinaan ke atas Al-Quran, penyiksaan ke atas tahanan Islam di Teluk Guantanamo dan Penjara Abu Ghareeb serta banyak lagi penyeksaan ke atas kaum Muslimin masih belum cukup bagi kita untuk menyedari bahawa tiada penyelesaian lain bagi kaum Muslimin kecuali dengan menegakkan Negara Islam Khilafah?
     Semoga Allah menanamkan kesedaran ini kepada kaum Muslimin dan mempercepatkan berdirinya Daulah Khilafah. Marilah kita sama-sama berdoa agar 3hb Mac tahun ini merupakan hari peringatan terakhir bagi kaum Muslimin sebelum kemenangan gilang-gemilang dikurniakan Allah kepada umat yang mulia ini!. Amin.     Wassalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Tuesday, March 07, 2006

Buat tatapan bangsaku - Melayu

Sedikit Kisah Untuk Tatapan Anak Bangsa Di tulis oleh seorang yang conecern tentang bangsa melayu. Renungkan lah

CATATAN SEMULA HASIL DARIPADA CERITA SEORANG ANAK MELAYU YANGPRIHATIN DAN BANGGA DENGAN ANAK BANGSANYA SENDIRI
........ UNTUK PENGETAHUAN DAN PENGAJARAN BUAT KITA SEMUA.

Kebelakangan ini kita banyak membaca berita seperti yang tersiar di akhbar mengatakan orang melayu masih mundur dan ketinggalan, itu adalah sama sekali tidak benar. Di sini saya ingin berkongsi pengalaman dengan saudara saudari sekalian pengalaman saya selama bekerja di bahagian industri. Saya berjaya mendapat kerja di kilang mungkin kerana nasib menyebelahi saya. Majoriti ditempat kerja saya adalah bangsa Cina dan rata-rata daripada mereka tidak fasih berbahasa Inggeris dan memiliki Diploma dari kolej yang tidak diiktiraf oleh JPA.

Setelah beberapa tahun saya berada di sini, saya telah dinaikkan pangkat yang mana saya adalah satu-satunya orang melayu yang memegang jawatan tertinggi dalam syarikat saya. Sedangkan ramai lagi melayu lain yang berkebolehan dan berpendidikan tinggi yang layak menjawat jawatan tinggi dalam syarikat ini. Saya dikelilingi oleh bangsa cina yang tidak tahu bertutur dalam bahasa Inggeris dan tak ada qualification (not qualified by JPA) tetapi dinaikkan pangkat sehingga menjadi pengurus dan senior engineer.Sedangkan orang melayu yang mempunyai ijazah, boleh berkomunikasi dalam bahasaInggeris dengan baik dan mempunyai reputasi kerja yang baik hanya diberi jawatan assistant engineer.

Kalau pasal gaji tak payah cakap lah. Graduan lepasan ijazah Melayu diberi gaji RM 1200/- (starting salary ) tetapi graduan ijazah bangsa Cina diberi gaji RM 1800/- . Bayangkanlah betapa jauhnya berbezaan mereka.

Saya pernah didatangi oleh seorang engineer (bangsa cina) dia minta tolong saya memeriksa surat draft untuk membatalkan perkhidmatan insuran bagi credit cardnya. Alangkah terkejutnya saya seorang engineer menulis " I like to cancer my Insurance ....." Dalam hati saya berkata, "Awatlah teruk nya cina bukit ni tulis surat ... dia ni tau ke meaning cancer dengan cancelled tu." Sebenarnya rata-rata orang cina boleh berjaya kerana mereka ni diberi peluang oleh majikan mereka saja. Sekiranya orang melayu diberi peluang sepertimana yang diperolehi oleh mereka tu, we can perform much better than them. Masalahnya nasib orang melayu tidak terbela disebabkan kuota tidak dibuka untuk bahagian staff dan management.Kerajaan kita hanya meletakkan kuota secara umum disetiap sector swasta 30-40% mestilah melayu. Maka 30-40% itu dimasukkan ke dalam bahagian bawahan seperti operator, drebar dan kerani saja. Sebenarnya orang Melayu merempat di negara sendiri. Orang Melayu dianggap 'second class' oleh orang cina di Malaysia.

Perkara diskriminasi di sektor swasta terlalu ketara sekali. Orang-orang melayu kalau adapun hanya dipergunakan oleh majikan mereka. Contohnya diri saya sendiri saya bekerja di bahagian logistics. Saya behubung rapat dengan jabatan kerajaan mengenai kemasukan dan penghantaran barang.

Saya tak rasapun yang saya dihargai di tempat kerja saya kerana saya tak dapat layanan (treatment) yang sepatutnya berbanding dengan bangsa cina yang sejawatan saya. Dari segi gaji, elaun dan bonus. Saya hanya dipergunakan untuk memudahkan urusan mereka saja. Tetapi saya masih bekerja di sini kerana, sekiranya saya lari ke tempat lain keadaannya juga sama atau mungkin lebih teruk lagi.

Di sini sekurang2nya saya diperlukan, kalau saya tidak ada siapa nak membela nasib anak buah saya yang kesemuanya Melayu. Saya pernah ditegur oleh MD saya kenapa pilih semua staff melayu. Dengan alasan bila perayaan siapa nak standby? Saya rasa sakit hati teramat sangat dengan persoalan tadi secara terang-terangan dan saya tanya dia balik, kenapa Procument /Purchasing department semua Cina pulak? Macam mana kalau cuti Chinese New Year siapa nak stand by? Boss saya terus diam dan tak dapat kata apa-apa. Nampak tak mentaliti mereka? Cukup busuk hati.

Dalam hati mereka dah tertanam sikap bencikan melayu dan beranggapan melayu no class. Kalau dikaji mereka tu lagi tak dak class. Kita selalu lihat di luar rumah mereka begitu gah tersergam indah tapi di dalamnya bersepah tak berkemas lansung. Begitu jugalah diri mereka nampak putih bersih tapi busuk dan tak suci sebabnya tak mandi.

Saya sangat berharap agar kita semua dapat lakukan sesuatu untuk membantu nasib graduan melayu yang terpinggir dan juga melayu yang lain agar tidak menjadi kuli batak saja. Anggapan Melayu bodoh dan tak de class patut dihakis sama sekali. Alasan pengangguran siswazah Melayu yang selalu dikeluarkan oleh pemimpin kita adalah kelemahan berbahasa Inggeris dan kekurangan pengetahuan tentang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Tetapi bagi saya, pemimpin yang berkata begitu adalah pemimpin yang hanya dengar cakap orang dan jarang turun padang. Saya ingin menyatakan pengalaman saya dan rakan-rakan semasa proses pencarian kerja sejurus tamat pengajian didalam dan di luar negara. Saya telah duduk di kalangan bangsa asing sejak berumur 19 tahun. Saya menimba ilmu dengan dikelilingi bangsa lain begitu juga dengan rakan-rakan saya.

Jadi bahasa pengantar kami adalah bahasa Inggeris. Jarang saya jumpa pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) terutama sekali yang datang dari bandar-bandar besar lemah berbahasa Inggeris kecuali yang datang dari pedalaman. Kalau nak diikutkan purata pelajar IPT yang betul-betul datang dari pedalaman amat sedikit sekali bilangannya. Di manakah silapnya orang Melayu kita? Hampir setiap hari di dada surat khabar kita dihamburkan dengan kritikan-kritikan yang tidak membina tentang orang Melayu. Semua yang tak bagus dilemparkan kepada orang Melayu, yang baik-baik kepada bukan Melayu. Bagi saya itu hanyalah alasan pihak tertentu untuk mengaburi mata rakyat.

1. Ketinggalan.
Apa sebenarnya berlaku di Malaysia? Sebenarnya bukan kerana kelemahan bahasa Inggeris ataupun ketinggalan dari segi teknologi, tetapi kita mesti akui bahawa syarikat-syarikat besar di Malaysia kebanyakannya dikuasai oleh kaum bukan Melayu walaupun syarikat itumilik Amerika Syarikat (AS) ataupun Eropah. Mereka telah memegang jawatan penting di syarikat itu dan mempunyai agenda tersendiri. Mereka menggunakan pelbagai cara supaya orang Melayu dilihat sebagai lemah. Mereka menggunakan alasan bahasa Inggeris sedangkan apabila membuat iklan tercatat di situ Mandarin is an added advantage atau berkemahiran berbahasa Mandarin ataupun Kantonis. Kalau dilihat, syarikat-syarikat tersebut adalah dari AS ataupun Eropah. Adakah mereka akan menggunakan bahasa Mandarin untuk berkomunikasi? Sudah tentu tidak. Itu hanyalah alasan yang dibuat-buat supaya peluang orang Melayu akan tertutup dengan sendirinya. Kalau tidak percaya, belilah akhbar bahasa Inggeris dan lihat di ruangan jawatan kosong.

Untuk pengetahuan pembaca, bukan setakat belajar bersama bangsa asing tetapi saya bekerja pun bersama mereka. Saya adalah satu-satunya pegawai peringkat pertengahan di mana selebihnya adalah bukan Melayu dari peringkat saya sampai ke peringkat atasan. Saya percaya tujuan pengambilan saya adalah untuk mencukupkan syarat supaya apabila ada pegawai- pegawai kerajaan yang hadir, saya ditolak untuk melayan mereka walaupun bidang sayatidak mempunyai kaitan langsung dengan mereka. Saya telah lihat mereka bukanlah seperti yang digembar-gemburkan di dada- dada akhbar malahmereka adalah lebih teruk daripada Melayu bila berbahasa Inggeris.

2. BercakapMemang mereka yang tidak tahu berbahasa Inggeris mengatakan mereka sudah cukup bagus tapi bagi saya orang Melayu kita lagi bagus. Mereka hanya berani bercakap walaupun tatabahasanya tunggang terbalik. Di sini saya sertakan beberapa ayat yang selalu digunakan oleh mereka " you calling from where? ", you want to talk to who? " yang mana kadang-kadang menyebabkan saya ketawa besar bila mendengarnya. Inikah kaum yang perlu dicontohi oleh orang kita? Mungkin mereka pandai dalam bidang ekonomi tapi sebenarnya mereka bukanlah pandai sangat. Mereka hanya mempunyai persatuan yang kuat di mana mereka bersatu padu dan sanggup bantu membantu.

Antara pengalaman yang saya alami sendiri apabila ingin mengambil staf di bahagian saya yang baru. Pengurus besar awal-awal memberitahu, jawatan ini adalah untuk bukan Melayu. Mereka sudah pendekkan senarai dan suruh saya menemu duga mereka, yang paling mengejutkan bos saya (yang ketika itu berada di sisi) yang selama ini mengutuk orang Melayu keluar tersipu-sipu dari bilik temu duga kerana malu apabila kaumnya sendiri bercakap bahasa Inggeris tunggang terbalik dan mempunyai ijazah dan diploma yang tidak berkualiti dari IPT swasta. Pengalaman rakan baik saya semasa ditemu duga oleh sebuah kilang milik pelabur AS yang terkemuka di Malaysia amat menyedihkan.

Walaupun fasih berbahasa Inggeris tetapi tidak juga berjaya menambat hati kaum pegawai bukan Melayu. Dia lulus ketiga-tiga peringkat yang diperlukan dan akhir sekali penemu duga tidak mempunyai cara lain selain berterus terang. Rakan saya bagaikan tidak percaya, walaupun berada di negara sendiri tetapi diberi layanan seperti rakyat asing. Akhirnya dia berjaya mendapat jawatan di salah sebuah syarikat kerajaan. Tujuan saya menceritakan semua bukanlah untuk mengutuk pemimpin kita, tetapi janganlah lagi menggunakan alasan yang tiada langsung kebenarannya. Buat analisis di kilang-kilang, kenapa banyak orang Melayu hanya bekerja sebagai operator kenapa tidak jawatan yang berpangkat? Di manakah longgokan graduan Melayu? Adakah mereka ini benar-benar tidak berkualiti atau menjadi mangsa keadaan kerana pemimpin yang sengaja menutup sebelah mata?

Nota:i. Di dalam akhbar menyatakan setatkat hari ini seramai 80,000graduan menganggur di mana 90% adalah bumiputera. Itu di dalam akhbar, hakikat sebenar mungkin lebih.ii. Kenapa isu graduan melayu menganggur tak selesai sampai hari ini?Siapa Menteri Sumber Manusia: Fong Chan On. Kenapa ramai anak melayu(baca:kanak2) yang sakit kritikal (e.g: sakit jantung berlubang, hati) tak dapat bantuan. Masalah birokrasi, tiada peruntukan. Dalam media massa/elektronik ramai yang mati sebelum dapat rawatan. Orang Melayu tengok sahaja.
Lebih2 pun mengalir hati mata. Besok lupa. Siapa Menteri Kesihatan? Dulu Chua Jui Meng, sekarang Soi Lek. Pernah keluar berita anak cina mati tak dapat rawatan? Fikir2kan lah.

iii. Satu2nya peluang anak melayu adalah dalam pendidikan. Itupun sedang digugat sekarang. Ada kuota untuk mrsm, matrikulasi dan lain2. kenapa tak mintak kuota untuk pusat serenti? Di bidang pekerjaan, jabatan kerajaan kekosongan jawatan hampir tepu, swasta, jangan mimpilah anak melayu nak masuk kecuali milik melayu.iv. Betulkah pelajar melayu tidak bersungguh2? Mungkin ada tapi bukan majoriti. Ramai yang berminat belajar tapi tiada panduan. Yelah, waktu sekolah menengah, mrsm, matrikulasi ada orang jaga. Masuk U takde siapa jaga, bebas, kau-kau aku-aku. Di jabatan kerajaan lebih 80% adalah melayu/beragama Islam. Penglibatan semua pihak, makcik cleaner, pekerja am, pensyarah, para pegawai nc, tnc, universiti amat2 diperlukan.

Perlu satu anjakan model untuk mengubah segalanya. Kalau pelajar melayu kurang motivasi, kita beri motivasi, yang susah kita bagi bantuan. Majoriti anak melayu datang dari kampong dan keluarga susah, anak yatim. Tiada siapa yang pandang atau membantu. Dari segi psikologi rasa keseorangan. Akan menjadi seorang 'individualism'.

iv. Kenapa nak tolong pelajar melayu/islam. Kenapa nak manjakan mereka? Kenapa nak suap? Kenapa perkara yang sama orang cina buatkita tak cakap apa, memang budaya bangsa cina tolong menolong. Kenapa bila nak tolong bangsa sendiri kita cakap nak manjakan, nak suap. Tolonglah ubah pemikiran begini.vi. Memang penat dan payah nak tolong anak bangsa sendiri. Kadang2menyirap pun ada bila tiada sambutan yang baik. Tapi kita kena banyak bersabar. Benda baik banyak dugaan dan cabaran. Kalau maksiat tu senang sahaja buat sebab syaitan bagi lorong untuk permudahkan keje. Pelajar melayu akan berubah sedikit demi sedikit sikap mereka bila kita dapat buktikan jika mereka belajar bersungguh2, mereka akan dapat keputusan yang baik. Kira dorongan positif.

vii. Orang cina adalah golongan oportunis (berkepentingan). Kalaukita ada kepentingan, mereka akan baik, bodek bagus, muka manis. Cuba kalau kita takde kepentingan, pandang pun tak nak. Pengalaman seorang pensyarah senior: waktu belajar, student cina (satu kumpulan) ni cukup baik ngan saya. Boleh kata selalu jumpa kat bilik. Tunjuk minat untuk belajar, muka manis tersenyum 24 jam. Tapi bila dah bergraduat, selisih (face to face) kat shopping complex, sikit pun tak pandang. Pelajar melayu walaupunkurang berjaya, bila ada masa mereka datang melawat. Kalau kereta kita rosak tepi jalan anak2 melayu yang 'bodoh dan malas' inilah yang akan tolong tolak (berdasarkan pengalaman). Anak2 bangsa yang kita pandang rendah inilah saudara seagama kita. Pelajar2 melayu walaupun kita bagi 'D' atau 'F' sekalipun, bila berselisih insya-Allah takkan kedekut untuk memberi salam dan sedia membantu bila kita memerlukan.

viii.Orang melayu cuma akan sedar/insaf bila:
a. Bila datang dari keluarga susah. Mak ayah penoreh getah, nelayan. Kena berusaha bersungguh2 untuk berjaya dalam hidup.b. Bila masuk dunia pekerjaan (baca: swasta). Walaupunkita sama kelayakan dengan mereka (baca: bangsa cina), mimpilahkita akan dapat jawatan atau layanan yang setaraf dengan mereka.c. Bila kene tipu ngan cina, pernah tak kene tipu ngancina bila beli barang? Ya, banyak kali pulak tu. Beli rumah pun kene tipu. hari2 keluar berita. Masalah tak selesai2 pun. Siapa menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan? Ong Ka Ting (cina). Siapa pemaju perumahan? (Ong Ah Tipu - cina juga) Orang melayu memang dilahirkan untuk ditipu agaknya.d.Bila diri sendiri atau ahli keluarga dianiayai olehorang cina. Melayu adalah bangsa individualism. Bila tengok orang lain kene pukul, biaq pi la. Bukan keluarga aku yang kene. Tapi bila kene kat batang hidung sendiri baru tau nak marah.ix. Orang MELAYU perlu menjadi BANGSA YANG BERANI. Jangan takutdengan bangsa cina. Bangsa yang kurang ajar perlu dilayan dengan kurang ajar juga. Jangan takut. Kalau mereka ada samseng, kita ada askar dan polis. Orang melayu memang senang dipijak, pijak banyak kali pun takpe.
x. Ingat tak zaman darurat dulu. Parti Komunis Malayaditubuhkan untuk apa? Adakah untuk memerdekakan Malaya pada waktu itu? Tidak. Mereka menubuhkan Parti Koumintang untuk menguasai dari Tanah Besar Cina sehingga ke Indonesia. Tapi tak berjaya. Tapi usaha itu masih diteruskan dari sudut politik, ekonomi dan social. "Tanah Rizab Untuk Dipajak, Tanda Melayu Akan Dipijak". Arwah datuk (bekas pegawai tentera) pernah berpesan, kalau Singapura serang Malaysia, cina Malaysia akan membantu cina Singapura.Tak percaya? Kita tunggu...

Lirik - Warisan (Versi Tanpa Potongan)
Anak kecil main api,
Terbakar hatinya yang sepi,
Air mata darah bercampur keringat,
Bumi dipijak milik orang.

Nenek moyang kaya raya,
Tergadai seluruh harta benda,
Akibat sengketa sesamalah kita,
Cinta lenyap di arus zaman.

Indahnya bumi kita ini,
Warisan berkurun lamanya,
Hasil mengalir ke tangan yang lain,
Peribumi merintih sendiri.

Kita rumpun bangsa Melayu,
Menganut agama yang suci,
Semangat bangsa berlandaskan Islam,
Teras capai kemerdekaan.

Masa depan sungguh kelam,
Kan lenyap peristiwa semalam,
Tertutuplah hati terkunci mati,
Maruah peribadi dah hilang.

Kini kita cuma tinggal kuasa,
Yang akan menentukan bangsa,
Bersatulah hati,
bersama berbakti,
Pulih kembali harga diri.

Kita sudah tiada masa,
Bangunlah dengan gagah perkasa,
Janganlah terlalai teruskan usaha,
Melayu kan gagah di nusantara

Zainudin Bin Hamid
Johor Bahru Showroom
Tel. : +6072226818
Fax : +6072276977
Mobile : +6012 2351361

Thursday, March 02, 2006

Kenapa Harga Minyak Naik - Renungkan

Pertama sekali abang kpd Perdana Menteri kita ia ituIbrahim bin Badawi menerusi syarikatnya SkyChefmenjadi supplier makanan kepada syarikat penerbanganMAS yang sekarang mengalami kerugian RM900 juta untuksembilan bulan pertama 2005. Abang PM kita jualsebotol air mineral kepada MAS dengan harga RM30setiap botol. Kenapa kita hairan MAS rugi ?

Menteri Besar terengganu Idris Jusoh telahmengadakan lumba kapal layar Monsoon Cup yang menelanduit rakyat sebanyak RM300.0 Juta. Duit ini di bayar kepada seorang taukeh bernamaPatrick Lim dan kekawannya termasuk Khairy Jamaludinmenantu Perdana Menteri. Perlumbaan kapal layar taksampai lima hari makan duit rakyat RM300.0 Juta. Sudah tentu duit RM300.0 Juta itu ditelan oleh orangyang sungguh bertuah dapat kontrak RM300.0 Juta itu. Untuk menutup kehilangan duit sebesar ini sekarangsabsidi minyak di potong dan harga minyak nail 30 sensatu liter.

Telekom Malaysia pula rugi lebih RM700 Juta duitrakyat sebab terpaksa bayar ganti rugi kepada syarikattelekom German ia itu Deutsche Telekom. Terpaksa bayarganti rugi RM700 Juta sebab Telekom Malaysia tak tahubuat kontrak. Nak tutup rugi ini pula kerajaan potong sabsidiminyak. Sekarang lebih murah naik kapalterbang Air Asiapergi balik dari Kuala Lumpur ke Kuala Terengganu.Tambang pergi balik Air Asia dari Kuala Lumpur keKuala Terengganu tak sampai RM300 bagi tiga orangsekeluarga. Air Asia diurus oleh orang yang tidak rasuah danyang tahu buat bisnes tanpa menyusahkan rakyat. Sekarang dengan harga minyak yang sudah naik, belanja minyak sahaja nak pergi balik dari KualaLumpur ke Alor Setar sudah naik hingga RM220 (keretaProton Waja). Bayar tol pula lebih RM120. Belanja makan dan minum (nasi campur dan teh kosong) bagisekeluarga enam orang tambah lagi RM40. Ini bermaksudjumlah belanja minyak, tol dan makan minum pergi balikdari Kuala Lumpur ke Alor Setar hampir RM300.

Negeri lain bukan macam negara kita. Walaupun harga minyak di Thailand lebih mahal daripada harga minyakdi Malaysia tapi di Thailand tak ada bayar tol. Dari Bukit Kayu Hitam ke Bangkok jauhnya lebih 1,100batu (bukan kilometer) naik lebuhraya enam lorongtanpa bayar TOL (bukan empat lorong macam LebuhrayaUtara Selatan kita). aku tau ni sebab aku pernah studykat utara kedah 5 tahun.... Di Thailand tak ada rasuah AP. Harga kereta HondaCivic 1.5 di Thailand tak sampai RM40,000. Lebih murahdaripada harga kereta Perodua Kelisa 1.0 di Malaysia. Inilah kelebihannya di Thailand- tak ada AP di sana. Di Malaysia pula ada AP. Sebenarnya harga AP yangperlu di bayar kepada Kerajaan (MITI) tak sampai RM250sahaja. Tapi AP boleh di jual sehingga RM40,000sekeping kepada Dato Dato yang kaya yang di kenalsebagai "AP King". Rasuah AP ini telah berlanjutanselama lebih 30 tahun. Akhir kata rakyat Malaysia yangterpaksa tanggung rasuah AP ini. Oleh yang demikian kereta Honda Civic 1.5 yangdijual dengan harga RM40,000 di Thailand naik hargasehingga RM110,000 di Malaysia. Rakyat Malaysiarugi. Kerajaan pun hilang wang. Bila kerajaan takcukup wang - maka potonglah sabsidi minyak. Maka naiklah harga minyak 30 sen satu liter.

Saya minta sila sebarkan maklumat ini kepadaseberapa ramai orang yang kita kenali. Maklumat inielok di jadikan sepanduk dan kain rentang untuk dikibarkan pada Hari Jumaat ini. Semoga Tuhan kita akanmelindungi rakyat Malaysia yang bersusah payahdaripada kejahilan dan kerakusan tamak halobaKerajaan. kau renung baik2..abis la kita terutamanyamelayu jadi mangsa melayu...

Tuesday, February 28, 2006

Minyak naik lagi

Isu minyak ni dah letih nak layan sebenarnya, kenaikan ini memang telah dijangkakan. Terpaksa lah kita menghadapinya dengan paksa rela. Kononnya kerajaan tidak lagi mampu menanggung kos subsidi yang meningkat dengan banyaknya.

Aku bukan nak tekan sangat tentang kenaikan harga minyak cuma aku nak tekankan 2 janji dari jabatan Perdana Menteri berasaskan kenaikan kali ini

  1. Kenaikan takkan berlaku lagi sepanjang tahun 2006
  2. The Prime Minister's Department also said the savings from the price increase would be used “to pay for development projects and improving the public transport system for the benefit of all people.”

Dengan ini kita tunggu dan lihat apakah 2 janji besar ini akan terlaksana, yang pertama tu memang boleh tunaikan, kita tengok bagi janji yang kedua tu.

Monday, February 20, 2006

Islam Di Ludah lagi

Islam diludah lagi, dan kali ini berlaku di negara kita yang tercinta ini.

Mufti Perak, Datuk Harussani Zakaria bangkit dalam isu ini dengan membuat kenyataan akhbar bahwa umat Islam wajib isytihar perang terhadap pertubuhan IFC itu dan minta 50 ahli politik Islam yang menurunkan signature sebagai menyokong penubuhan IFC itu bertaubat kepada Allah swt kerana dibimbangi aqidah mereka sudah terbatal [3]. Datuk Harussani juga minta kepada semua penceramah, semua ustaz-ustaz yang mengajar kuliah-kuliah dan semua khatib-khatib, supaya jangan lupa cakap benda ni dalam kuliah-kuliah dan di atas mimbar-mimbar Jumaat bahwa pertubuhan IFC ini adalah musuh Islam di M`sia.Tuan-tuan tau depa minta apa kat PM?...Depa send memorandum kepada PM minta 15 perkara berhubung dengan Islam supaya dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia.Antaranya:

1) Setiap anak yang baru dilahirkan di Malaysia jangan dikaitkan dengan mana-mana agama sehinggalah anak itu berusia 18 tahun - Tu dia tuan-tuan. Ini apa cerita ni? Maknanya, anak-anak kita langsung tidak boleh dididikkan dengan cara Islam. Kita tak boleh bubuh nama Islam kat anak-anak. Sampai umur 18 tahun, baru boleh duduk bincang di mahkamah, tanya kat anak kita, "Hang nak ikut ugama apa?"...Kalau dia kata nak jadi hindu, maka jadi hindulah dia. Kita tak boleh nak buat apa sebab dah digazetkan dalam Perlembagaan Negara.

2) Di dalam dokumen pengenalan mykad dan passport dihapuskan kolum identiti agama - maknanya, perkataan "Islam" yang ada kat mykad kita itu, depa minta di"tiada"kan.

3) Mana-mana orang bukan Islam kalau nak kahwin dengan orang Islam, dia tidak perlu masuk Islam.

4) Mana-mana orang Islam yang nak kahwin dengan orang bukan Islam, mestilah dia tukar agama kepada bukan Islam.

5) Sebagaimana kerajaan Malaysia menyalurkan dana kepada masjid-masjid,begitu juga kerajaan Malaysia mesti menyalurkan dana kepada semua rumah ibadat orang bukan Islam.

6) Peraturan sekolah yang mengizinkan anak orang Islam menutup aurat hendaklah dimansuhkan, kerana ia menghina agama bukan Islam.

7) Hapuskan mahkamah syariah kerana ia juga menghina agama-agama lain - mahkamah syariah kalau takdak, habih la kita tuan-tuan. Walaupun la ni bukannya perfect, tapi itulah satu-satunya mahkamah yang defence agama kita. Kalau mahkamah syariah disingkirkan, masalah faraid pusaka, masalah nikah kahwin, cerai talak apa semua tu macamana?...Kalau takdak mahkamah syariah, maknanya, perkahwinan tidak akan berjalan di atas akad nikah, sebaliknya, perkahwinan akan dibuat secara berdaftar.

8) Mana-mana orang bukan Islam yang masuk Islam, semua hartanya dikembalikan kepada waris yang tidak beragama Islam.

9) Mana-mana pasangan yang bukan Islam, apabila masuk Islam, maka hak penjagaan anak tidak boleh diberikan kepada mereka.

10) Sebagaimana program-program di radio dan tv yang menerangkan tentang ajaran Islam dalam bahasa ibunda masing-masing, begitu juga ajaran-ajaran lain daripada Islam juga perlu diberi ruang.

11) Sepertimana Quran, hendaklah kerajaan Malaysia turut mencetak bible dalam bahasa Melayu untuk diedarkan di seluruh negara.

12) Apa istimewanya Islam sehingga ditabalkan sebagai agama rasmi di Malaysia?

Dan beberapa lagi perkara yang bercanggah, anda boleh merujuk majalah Millenium Muslim.

Monday, February 06, 2006

Karikatur Nabi Muhammad

Marah, benci, geram itulah perasaan umat islam seluruh dikala tersiarnya karikatur yang menghina nabi Muhammad khususnya dan umat islam amnya. Barat memang sengaja mahu menimbulkan kemarahan kita umat islam, dan kita memang marah dan memang benci dengan apa yang telah dilakukan kepada kita.

Isunya, apa yang harus kita buat sekarang? Berdiam diri? Ambil jalan selamat? Kalau kita ambil jalan selamat, nampaknya kita akan cuma selamat di dunia. Apa kita nak jawab diakhirat kelak bila ditanya kenapa kita berdiam diri tatkala Rasul kamu dihina oleh kaum kafir, kenapa kita tidak bertindakbalas dengan apa yang telah dibuat kepada Al Quran junjungan kita. Nauzubillah kita tak boleh ambil jalan ini.

Islam telah mengajar kita cara menentang kejahatan dan kemungkaran. Pertama kalau kita mampu untuk mengangkat tangan kita memerangi mereka ini teruskan. Kedua kalau kita tidak mampu dengan tangan, gunakan lidah kita mengutuk dan mengeji perbuatan mereka itu. Dan di zaman teknologi sekarang kita boleh menggunakan blog, website dan sebagainya bagi mengutuk tindakan sial kaum kafir ini. Tindakan bodoh, laknat dan celaka kaum kafir ini memang tidak boleh dikompromi. Dan akhirnya kalau kita tidak berdaya untuk melakukan kedua dua cara di atas masih boleh menggunakan hati, iaitu dengan mengganggap perkara yang dilakukan oleh kaum kafir di Denmark ini menga dilaknati dan amat menjijikkan sekali. Namun ini adalah selemah lemah iman kita.

Oleh itu saudara seislam sekalian bangkitlah, bersatulah kita untuk memerangi mereka ini dengan salah satu cara diatas. Jangan biar mereka terus melayan kita seolah olah agama kita tidak bermaruah, kerana kalau kita biarkan ia terus berlaku, maka kita akan turut dilaknati Allah di dunia dan di akhirat kelak, Nauzubillah.

Allahhuakbar, Allahhuakbar Allahuakbar.

Friday, February 03, 2006

Polis gagal kurangkan kemalangan?

Setiap kali perayaan, semua anggota polis sibuk dengan OPS Sikap, sehinggakan cuti para anggota terpaksa dibekukan, namun statistik kemalangan terus meningkat dari tahun ke tahun. Pada pendapat saya, ini bukan kegagalan polis, polis sudah buat kerja mereka, penguatkuasaan telah dijalankan, yang salahnya sikap para pemandu Malaysia sendiri yang terlalu mementingkan diri sendiri.

Sebagai pengguna jalan raya di Malaysia, saya amat malu dengan sikap sikap pemandu negara saya sendiri. Sikap seperti potong Q, memandu perlahan di lorong kanan, memandu laju, tidak bertimbang rasa, mengekori terlalu rapat, seola olah menjadi tabiat semulajadi pemandu Malaysia. Polis tidak gagal dalam OPS Sikap ini, bagi saya, tanpa polis mungkin statistik kemalangan adalah 2 kali ganda dari statistik semasa.

Wednesday, January 25, 2006

Antara Penipu Dan Penderma

Kes Dr Ellie sedang hangat diperkatakan. Seorang jutawan yang ingin mendermakan sebahagian daripada kekayaannya kepada MAKNA, akhirnya diberkas oleh polis kerana beberapa kes penipuan termasuk kes pemalsuan dokumen perkahwinannya.

Isu sebegini memang laris., namun adakah kita mengambil sesuatu sebagai teladan atau sempadan dari isu isu yang timbul. Isu pemalsuan sijil perkahwinan, isu ini memang beri satu tamparan majlis agama Islam dan kerajaan umumnya. Bagi aku sudah berapa lama ICT bertapak dinegara kita data data penting seperti maklumat perkahwinan dan maklumat perubatan masih tidak centralized. Even MyKAD yang digembar gemburkan tu pun tak dapat mengesan status perkahwinan seseorang individu. Daripada menghabiskan duit menghasilkan MyKAD dan menyusahkan rakyat untuk menukar IC ke MyKAD, lebih baik bangunkan sistem centralized maklumat rakyat dengan lebih efisyen. Sebenarnya jalau sistem kita dah centralized Tak perlu bawa MyKAD, Cuma bekalkan PBT dengan Device untuk semak maklumat rakyat menerus network. Tak payah tukar MyKAD pun boleh.

Berbalik kepada tajuk di atas. Kalau betul Dr Ellie ini penipu, kiranya dia Penipu yang ada juga baiklah sebab dia teringin gak nak buat amal jariah. Tapi kalau ikut memang tak guna satu sen pun dia punya amal tu disisi tuhan. Tapi bagi aku lagi busuk orang yang menerima rasuah sebab ada kuasa untuk meluluskan projek juta juta, walaupun projek itu kadang kadang tak best pun malah ada yang membahayakan nyawa rakyat. Dah lah terima rasuah pastu takdak teringin langsung nak menderma. Yang menjadi mangsa, seperti biasa rakyat marhain pembayar cukai.

Wednesday, January 04, 2006

Isu artis Malaysia

Isu artis Malaysia terlibat dengan dadah semakin menjadi jadi sekarang ini. Walaupun bukan semua artis tetapi oleh kerana segolongan yang terkantoi ni menyebabkan pandangan umum terhadap artis mula serong.  Sebenarnya bukan artis saja yang amik dadah nih, banyak lagi orang biasa yang ambil dadah tapi disebabkan oleh artis adalah public figure maka penglibatan artis dalam gejala dadah adalah amat serius.

Golongan Public Figure sepatutnya menjalankan tatasusila hidup yang baik dan sihat supaya ia menjadi ikutan para peminatnya yang terdiri daripada golongan dewasa, remaja mahupun kanak-kanak. Kesedaran harus timbul kepada golongan yang menjadi public figure ini. Mereka patut sedar apa yang mereka buat berkemungkinan menjadi ikutan para peminatnya.

Bila ditanya kepada golongan artis, mereka akan jawab. “dekat luar tu byk gak yang isap dadah bukan artis saja”. Memang betul tapi anda sebagai artis yang glamour tak patut buat demikian. Kalau nak jadi glamour mestilah bertanggung jawab. Bila anda jadi terkenal anda harus berkorban mengawal diri anda bukan untuk anda sahaja malah untuk orang lain yang meminati anda.